torsdag 9 juni 2011

Härligt libanesiskt, mexicanskt så så lite svenskt!

Finns det nåt bättre när vi bjuder in gästerna och de tar med sig maten... näh skulle inte tro det Vi hade grejat en massa här hemma, och var ganska möra ska tilläggas.  Åh så kommer kocken med assisten (läs svägerskan och svågern) in och börjar greja och feja i köket, och vips har de dukat fram en grillbuffé! Och ni som har hängt med här på bloggen vet ju att jag är otroligt svag för plockmat! Så detta fick Gourmetmorsan att hoppa högt ;)
Men innan maten fick jag tillfälle att bjuda på Don Simon Sangria. Jag brukar inte vara så värst förtjust i färdigblandade drycker, men denna måste ni bara köpa inför det stundande varma sommardagarna. Smakade så otroligt bra, för att vara en färdigblandning. Jag ger den absolut, 5-solar...;) Åh det gjorde grillmästarn med! 65 kr på Systembolaget! Rena klippet!


Snart är det helg igen, och jag håller på med en massa rensning bland tidningar med recept. Har fått ihop en otroligt stor hög av recept jag vill testa... Så helgen är räddad ;)




















Maten som de dukade fram bestod att massa härlig plockmat. Tyvärr har jag inte måtten på allt, men iallafall ingredienserna, så ni får själva smaka er till vad som passar er bäst! 
På grillen hamnade fläskfile som legat i marinad och kryddats med timjan och rosmarin. Sedan härligt kryddiga och köttiga korvar! 
Grillad halloumiost med ugnsgrönskaer
Röd lök
Vårlök
Paprika
Squash
Champinjoner


Sallad
Blandsallad
Melon
Fetaost
Ringlad balsamicosirap


Kall örtsås
1,5 msk honung
1 dl hackade färska örter, timjan, rosmarin, oregano
Rivet skal av 1/2 citron
Salt
2 dl turkisk yoghurt



Haydari, kall sås med smak av dill
Den här blev en riktig höjdare! Supersmarrig!
4 personer
2 dl Turkisk yoghurt
1/2 dl Dill, hackad
2 krm Salt
1 pressad vitlöksklyfta

Naanbröd som grillades
Naturella naanbröd som penslas med vitlöksolja.






















Dessert var det Rosendipp med massa god frukt!
Rosendippen av både gott och lite mystisk i smaken, och doften. Lite syntetisk och påminde starkt om parfym. Men ändå god! Bättre kan jag inte beskriva det...


Rosendippen
2 dl turkisk yoghurt
2 msk flytande honung
1-1,5 msk rosenvatten (alt. 1/2 pressad citron) Servera med blandade frukter!



3 kommentarer:

  1. Allt låter så gott och ser fräscht ut!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig kväll! Älskar också plockmat.

    SvaraRadera
  3. Visst var Sangrian god, vi testade den i söndags och föll som furor. Har redan köpt hem en ny flaska...

    SvaraRadera