måndag 27 juni 2011

Kyckling + rabarber = SANT





































Vad passar inte bättre än att använda att dessa rabarber som växer som sjutton i trädgården nu! Man hinner ju inte använda allt. Jag har länge tänkt testa denna rätt som kommer från Arla. Jag har stött på den i flera olika tidningar, bloggar, och senast i min receptbok jag köpte. Det bästa från Arla! Så här med facit i hand, kan man ju fråga sig varför jag inte gjort den mycket tidigare...för den var verkligen grymt god. Både mannen, sonen och jag föll för denna rätten. Hoppas ni tycker likadant, ifall ni inte redan provat den ;)  Syrlig och het på samma gång ;) Smaklig spis!


Kyckling+rabarber=SANT

4 port

500 g kycklingfiléer i strimlor (4 st filéer)
1 tsk salt
smör
3 dl rabarber i bitar
3 dl vispgrädde
2 msk honung
2 msk konc kycklingfond
1/2-1 tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl hackad gräslök
Gör så här: Sätt ugnen på 225°. Salta kycklingen och bryn den i smör i en stekpanna. Lägg kyckling och rabarber i en ugnssäker form. Vispa ihop övriga ingredienser och häll det i formen.
Tillaga i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera med gräslök. Servera med färskpotatis eller ris.

1 kommentar:

  1. Jag säger det samma. Varför har jag inte testat detta tidigare. Jättegott tyckte vi.

    SvaraRadera