söndag 26 juni 2011

Midsommarafton 2011 i bildkavalkad!

Midsommarafton 2011 var nog som den brukade, vädermässigt iallfall. Regn och blåst hade vädergudarna bestämt. Men det är ingenting att bry sig om! Man får se till att göra det bäst av det! Man får hålla sig inomhus! 
Vi fick en mycket god välkomstdrink som innehöll, flädersaft, russian, vodka och jordgubbar. Jag vet inte exakt, så jag lovar att återkomma med det exakta måtten, för den var väl värd att göra flera gånger om om i sommar! Eva lät sig väl smaka...
Förrätten intogs i glas med hackat ägg i botten, sedan en gubbröra med matjessill, rödlök, gräslök och äpple, som toppades med lagrad ost och hårt tunnbröd. Fick fullpott! Supergod! Ska se om jag kan komma över det receptet, så ska jag lägga ut det!




















Här är hela glada midsommargänget samlade. Eller rättare sagt ungefär hälften, då de yngre snabbt hann få i sig maten och försvinna för lek.




















Åh så var det lekar såklart! Det hör ju midsommarafton till, eller hur? Perfekt att göra inomhus, eftersom vi annars hade blåst bort ;) 
Lek nr 1: Med endast en hand ska man ta sig ner i varje ben och hämta en 1-krona som ligger i varje strumpfot. Lättare sagt än gjort...




















Lek nr 2: Trä pastapenne på ett spagetti endast med hjälp av munnen!




















Lek nr 3: Blås i en pingisboll i vattenglaset. Åh jösses vad jag dominerade! Inte visste jag att jag var en sån klippa å detta ;) Eller var det bara ren tur?!? Inte vet jag men, jag satt 2 omgångar på raken...


I köket roddade värdparet, Pierre och Åsa ihop en mycket god varmrrät som även den gick i fiskens tecken!


Varmrätt: Ugnsbakat torskrygg med vinkokta musslor, vittvinssås, ärtpuré på rotfruktsbädd!  



Desserten blev det smarrig marängtårta med glass, grädde och massa jordgubbar! 
Linn vet minsann hur det ska vara ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar