torsdag 28 augusti 2014

En cigarr å lite rom i glaset!








































Jag har fått äran att träffa Sveriges rom ambassadör, Per Ädel. Nu kanske ni tänker Italien och staden Rom, men jag talar om drycken rom som slagit sig in i våra svenska hem, där whiskey och konjakt tidigare varit dominerande. Nu ökar intresset och Per har dessutom tagit fram ett alldeles special designat glas för just rom. Glasen kan ni köpa på här!

Det finns två regler för rom.

  • Det ska vara minst 38 procent alkohol
  • Ska tillverkas i ett land som kan odla sockerrör. Mycket rom produceras i Jamaica och Cuba, som har många destillerier. 
Det finns så otroligt många sorters rom, därav att drycken gillas av både män och kvinnor. Jag är varken whisky eller konjaks fantast, men rom tycker jag om. Nu har jag kanske inte testat så många sorter, men jag har fått Sveriges rom ambassadör, Per att ge oss sin tre bästa romtips: 
  • Brugal 1888 från Dominikanska Republiken
  • Botran Solera från Guatemala
  • Diplomatico Reserva Exclusivo från Venezuela

Själv kör vi en klassisk Ron Zacapa här hemma. Den har fått mycket fina omdömen, därmed inte sagt att det är den godaste eller finaste romen. Det får var och en avgöra.  

Vill ni veta mer och är nyfikna på rom slår jag ett slag för att ni ska besöka Pers sida, eller varför inte testa en romprovning. 



 Njut av torsdagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar