söndag 31 augusti 2014

Päronpaj med kolasås!








































Hej på er!

Hoppas ni liksom jag haft en härlig söndag? Skulle ge mig på att städa, men gick lite si sådär med barnen som for in och ut ur huset. Så efter några timmar la jag ner det, då jag insåg att det var till att börja om varje gång barnen varit inne. De är så galet snabba att få fram så mycket leksaker på kort tid. Tänk om det kunde plocka bort det lika fort ;-) Jag drog på mig löpardojjorna istället eftersom det vankas tjejmilen till helgen i Stockholm. Har inte sprungit på en vecka, då jag känt mig krasslig. Vilken otur att Tjejmilen inte var idag kunde jag konstatera. Känsla var jobbig, men tiden var ju galet fin. Inser att det där med vila är ju riktigt, riktigt bra. Har ju även köp mig ett par iläggssulor på Inter sport som gjuts efter foten, och det är riktigt riktigt bra. Har ju haft problem det sista med hälsenan. Men nu är det som puts väck. Så såna sulor kan jag verkligen rekommendera ifall ni har någon skavank ;-)

Efter löprundan blev det en päronpaj med kolasås. Eftersom vår trädgård inte har mycket päron att erbjuda, pallade jag några stycken i min svägerskas trädgård när de inte var hemma. Så nu vet du kära svägerska vart päronen tagit vägen ;-)

Pajen blev gudomligt god, så har ni mycket päron eller frukt så släng ihop den här pajen och servera med vaniljglass. Perfekt uppladdning för en ny vecka!


 Kram




Päronpaj med kolasås
Sötma möte sälta

1 pajform

Kolasås
2,5 dl grädde
1 dl sirap
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Smuldeg
1 dl cashewnötter eller jordnötter
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl socker
100 gr smält smör
6 päron, skalds och skivade

Gör ås här:
Sätt ugnen på 200 grader. 
Häll alla ingredienserna till kolasås en i en kastrull och låt puttra samman några minuter så den blir lite tjock.

Skala och skiva päronen och lägg i en pajform. 24 cm i diameter.

Mixa nötterna så det blir finfördelade. Smält smöret. Tillsätt vetemjöl, socker och det smälta smöret till nöttsmulet och kör några minuter så det blir en smuldeg.

Häll kolasåsen över päronen och smula över degen. In i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Håll koll på ni inte bränner den, som jag råkade göra :-)

Servera med vaniljglass!


1 kommentar:

  1. Jag som fått massa päron som jag inte visste vad jag skulle göra med. Bakar denna paj i eftermiddag! Låter supergott!

    SvaraRadera