fredag 22 augusti 2014

Tapasfredag!







































Tapasfredag och mys med familjen blir det ikväll. Då jag har varit iväg i jobbet nu några dagar, längtar man riktigt efter att få hoppas upp i soffan och mysa med mina små och (stor) älsklingar :-)
Det får nog bli något enkelt och som går snabbt. Fredagar brukar vara en sån där dag som man vill få fram nåt snabbt på bordet, då passar en tapas planka helt perfekt. Det bästa med det är att man plockar, äter, plockar lite till och äter ännu mer… sedan är man så proppmätt så man orkar inte göra nåt mer efter det ;-)  

 Happy friday!


Parmaskinka
Pepparsalami
Chorizosalami
Färsk Ananas
Druvor
Physallis
Olika ostar
Fikonmarmelad
Kex
Nybakt bröd











































Efter att ha varit helt såld på Cederbergs vita vin, har jag nu också fått beställt några flaskor av deras röda vin också. Det liksom det vita vinet hamnade bland mina favoriter. Så här beskrivs vinet:
Ett fruktdrivet vin med aromer av mörka plommon, hallon och choklad med lätt rökig nyanser ifrån faten och en len krämig textur. Vinet kommer från Sydafrika och familjen Niewiudt har ägt marken sedan slutet av 1800-talet. På marken har det tidigare odlats både tobak och frukt innan man 1973 planterade de första stockarna. Det långsiktiga arbetet sedan starten har gett resultat och idag rankas Cederberg bland de allra bästa vinproducenterna i Sydafrika och definitivt en av de bästa när det gäller Chenin Blanc. 
Vingården ligger på mer än 1000 meter över havet och är den högst belägna vingården i Sydafrika. Med kalla vintrar som innehåller snö och svala vindar under den varma sommaren är området idealiskt för rena och eleganta viner. 52 hektar vinodling och vingården kännetecknas av stor noggrannhet. De handplockade druvorna genererar riktigt hög kvalitet. 

Jag tycker det är roligt att få lite historik kring vinproducenten, och jag vill tillägga att detta är inget köpt inlägg utan endast mina egna åsikter. Fakta kring producenten Cederberg är taget från JS Wineclub Vill du läsa mer gör du det på Cederbergs hemsida

Vinet kan beställas ur Systembolagets beställningssortiment.


1 kommentar:

  1. Småplock passar alla dagar i veckan, och med vin ännu bättre:

    Kram kram

    SvaraRadera