tisdag 5 april 2011

Asiatiskt så det förslår...

Efter ett storkok med mat och en disk mindre, ja, ni hörde rätt. Det var inte mannen som stod vid baljan idag, utan jag. Det händer inte ofta, men ibland blir det faktiskt jag som får råda helt själv i köket. Åh jag trivs faktiskt ;)
Jag drömde mig en bit bort, närmare bestämt Vietnam som jag tror är ett mycket inspirerande land att besöka. Men jag får ju inte tummen ur att ta mig dit, så jag gör det genom maten istället. Så idag blev det Vietnamesiskt. Jag hittade receptet i tidningen buffé och det är som vanligt väldigt välkommet här hemma med asiatisk mat! Vi mumsade på som bara den!


Vietnamesiska Pho Bo
4 personer
2 skivor biff, ca 300 gr
250 gr nudlar
1 morot
1 scharlottenlök
50 gr sockerärtor
150 gr böngroddar, färska gärna med konserverade funkar också
1 dl salta cashewnötter
2 dl färska örter av mynta och koriander
1 lime i klyftor
salt och peppar
Buljong:
6 dl vatten
0,5 dl kalvfond
2 citrongräs
1 liten bit ingefära, ca 3 cm
1 scharlottenlök


Het chilisås passar fint till, om man önskar sting:
Rör ihop följaden i en skål:
Finrivet skal och juice av 1 lime
1 msk asiatisk fisksås
3 msk socker
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 röd finhackad chilifrukt (urkärnad)


Gör så här:
Börja med buljongen. Skär citrongräs och ingefära i grova bitar.
Koka upp vatten och fond tillsammans med citrongräs, ingefära och scharlottenlöken. Låt den gärna dra en stund efter uppkok. Ju längre desto bättre smak. 
Koka nudlarna enl. förpackningen. Häll av och rör ner några tsk olja, så de inte klibbar.
Skala och strimla moroten och löken tunt. Lägg i morot, sockerärtor, lök, nötterna och böngroddar i en skål.
Strimla biffen och stek den i en het panna några minuter. Salta och peppra. 
Sila av buljongen, och låt den koka upp på nytt så den är rykande het.
Tillsätt morot, sockerärtor, lök, nötterna och böngroddar till köttet och låt det steka med i ett par minuter.  Grönsakerna ska fortfarande vara knappriga, så det ska inte stekas med länge.
Lägg upp nudlarna i en djup tallrik. Toppa med köttet och grönsakerna. Slå på het buljong  och toppa med limeklyfta och ev. lite färsk koriander. Önskar man rätten lite hetare, ringla över het chilisås, se recept ovan.




2 kommentarer:

  1. Ser gott ut, nästa gång kanske det kan bli Filippinerna som kan få bli dina drömmars mål. Besök gärna www.sarisaristore.se för like exotiska ingredienser.

    SvaraRadera