torsdag 21 april 2011

Onsdagspasta med lamm och kantareller!







































Mitt i all påskbestyr kunde vi ju inte avstå vår onsdagspasta, som till råga på allt skulle gå fort. För ute var det helt vindstilla och helt ljummet, så ut på en promenad skulle jag bara. Eftersom det blev lamm över från lammsteken, fick det bli en krämig pastasås på lamm och kantareller. Så man kan ju säga att det blev två rätter av en råvara ;) och det är ju verkligen inte helt fel. Jag bidrog till kampanjen "Var rädd om maten" som Lantmännen arbetar med. Vilket innebär att man inte bör slänga så mycket mat, utan ta till vara och få ut det bästa möjliga av sin matkasse. Det är nog något som vi alla kan bli bättre på... eller hur? Tillbaka till gårdagens onsdagspasta och receptet...Nu är bara det stora frågan vad som ska bjudas på till påskafton? Hoppas den frågan är löst innan jag lägger huvudet på kudden...;)


Pasta med krämig lamm och kantarellsås
4 portioner
400-500 gr lammkött
smör till stekning
salt och peppar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
400 gr kantareller
3 dl matlagningsgrädde
1 msk soja
1,5 tsk sambal oelek
1-2 tsk dijon senap
1-2 msk kantarellfond
Några kvistar färsk timjan, hackad
Gör så här:
Strimla lammköttet eller annat kött. Stek i smör, salta och peppra.Tillsätt gul lök, vitlök och kantareller. Stek tills det fått fin färg. Tillsätt matlagningsgrädde, soja, sambal oelek, dijon senap, fond. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt timjan. Låta småputtra under tiden som pastan kokar. Lägg upp på rucculabädd och toppa med färsk timjan! 
Där satt den ;) Bon appetit!

1 kommentar:

  1. Glad Påsk!
    Jag kommer att titta in ofta här hos dej och få bra tips, jag älskar att baka men har även börjat att laga lite "ny" mat. Du har en spännande och intressant blogg.
    Kram!

    SvaraRadera