söndag 17 juni 2012

Rabarberkaka med kardemummamaräng

Idag hade jag äran att få jobba trots att det var söndag! Men vad gör det när man skulle jobba med 2 andra härliga kollegor ;) Eftersom sötsug och kaffe slog till under fm, passade det ju perfekt att jag igår bakat en rabarberkaka med kardemummamaräng. Oj, oj, oj vad den var god! Fick mer än godkänt av kollegorna och kan varmt rekommenderas nu när rabarberna växer, så man knappt vet vad man ska göra av allt ;) Har ni också detta problem, eller sitter ni kanske inne på en massa perfekta tips vad jag ska göra med dem? Tips gärna! 
Eftersom jag nämnde att vi skulle ut på en ridtur, måste jag ju bara tala om hur det gick. På fina stigar och utmed stora fält, ner mot havet och förbi Glommens fyr i strålande sol, då kan man ju knappast klaga ;) Det var helt underbart! ...och jag höll mig uppe på hästryggen också...även fast det var lite pirrigt när man skulle svinga sig upp ;) Men det här ska ni absolut göra! En helt fantastiskt tur! Tölta i Väst, heter företaget som anordnar ritterna! 
Nu är det dags att inta soffan, innan bädden kallar! Dags att planera för veckan som kommer också: BVC, Midsommarfirande på dagis, Vinkväll, Grillkväll, Minigolf, Ut å käka, förbereda midsommarafton...å så jobba också. Ja, allt detta innan midsommarafton! Hujedamig... känns lite svettig när man skriver ner allt. Men det ska nog gå bra! 


♥ Ha en fortsatt härlig söndagskväll 


Rabarberkaka med kardemummamaräng
till ca 35 bitar


400 gr rabarber
150 gr smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
6 äggulor
1 dl mjölk
Maräng:
6 äggvitor
3 dl strösocker
1 tsk stött kardemumma
Garnering:
Florsocker
Tillbehör om så önskas
Lättvispad grädde
Jordgubbar
Gör så här:
Sätt ugnen på 200°C. Ansa och skär rabarberna i ca 2 cm breda bitar. Rör smör, socker, och vaniljsocker poröst. Blanda mjöl och bakpulver. Blanda ner äggulor, mjölk och mjölblandningen i smör. och sockersmeten. Häll smeten i en långpanna, 30x40 cm, klädd med bakplåtspapper. Strö över rabarberbitarna.
Maräng: Vispa äggvitorna till ett riktigt fast skum. tillsätt sockret, lite i taget, under kraftig vispning. Blanda i karmeumman. Bred marängsmeten över rabarbern. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Låt kakan svalna och skär den i bitar. Pudra över florsocker. Servera kakan ljummen eller kall med vispgrädde och jordgubbar.


Den kan också göras i muffinsform. Sätt då i muffinsformar i muffinsplåten, och gör samma procedur som kakan. Grädda dock lite mindre tid. Kän efter med  en sticka så kakan är klar. Ska ej vara smet på stickan.


Kanske inte den bästa bilden... men en god kaka med härliga rabarber och maräng, kan ju knappast bli fel!
Går fint at baka på muffinsplåt eller... 
...i en stor form. Välj själv vilket. eller både och!

6 kommentarer:

  1. Så gott det låter! Bra att ridturen gick bra!

    SvaraRadera
  2. Tänk att det är så löjligt gott med rabarber! Jag kan inte få nog av recept!

    SvaraRadera
  3. Jag brukar göra en helt sagolikt god marmelad med rabarber och vanilj. Finns hos Linneas Skafferi och den går åt fort, fort !!

    SvaraRadera
  4. Jag har ett hett tips på vad du kan göra med rabarber. Rabarber chutney! Jättegott till grillar (ja gott till allt faktiskt..)
    500g rabarber i bitar
    2 skivade rödlökar
    1,5 msk 24% ättika
    3/4 dl vatten
    Låt allt detta koka i 10 min. Rör sedan ner
    5dl(!)socker
    1 tsk ingefära
    1,5 msk curry
    2 tsk salt
    2 hackade spansk peppar
    6 torkade aprikoser i bitar
    Koka sakta i 30 min. Klart!
    Lycka till!
    /Malin

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet. Jag bakade denna på midsommar och den blev otroligt populär! Även min svåger som är konditor och nästan aldrig äter hemma bakad gillade den. Han tog faktiskt 3 bitar :-)

    SvaraRadera