torsdag 7 juni 2012

Tomatpaj och kallskuret!

Jag har kommit in i någon period där det bara fylls på med en massa spännande godsaker och sötsaker som jag vill testa. Men idag blir det ett perfekt och gott lunchtips istället! Jag får lugna mig med det goda... Men imorgon vankas det sötsaker...var så säker ;) Det bästa med den här tiden, är att det kommer så många bra och inspirerande mattidningar, så jag hinner inte läsa färdigt den ena, förrän den andra ligger fint i brevlådan och väntar... Visst är det härligt? 
Men nu blir det tomatpaj...yehe! Ända sedan jag var på Tomatens hus, har jag tänkt se om jag kunde få till något lika gott! Åh jag måste nog säga att det lyckades faktiskt näst...  Tomatpaj kan jag tycka låter ganska banalt, men det är faktiskt gott! Till tomatpajen serverades parmaskinka, salami, vattenmelon och getostkräm...det var mumma det ;)  En perfekt lunch en härlig sommardag! 


Hoppas ni också ska tycka om den!
♥ Kram


Tomatpaj

  • Pajdeg
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 150 g kylskåpskallt smör 
  • 2 msk iskallt vatten
Sås
1 gul lök

2 vitlöksklyfta

  • 2 msk olja

  • 1 burk hela tomater 400 gr 

  • 1 dl grovhackad basilika (1 dl motsvarar ca 1 kruka)

  • 2 msk tomatpuré

  • salt och peppar

Fyllning
1 kg färska tomater gärna med blandade färger och former



3/4 tsk salt


2 tsk torkad timjan


1 msk olivolja




Gör så här:
Pajdeg: Börja med degen. Hacka snabbt mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt det kalla vattnet och arbeta samman till en deg. Lägg degen att vila i minst 1 timme i kylskåp (den kan gärna ligga över natten).
Sås: Skala och finhacka lök och vitlök. Låt fräsa mjuk i olja i en stekpanna utan att ta färg.
Ta bort skalet från tomaterna (går lättast om man först doppar dem i kokande vatten tills skalet spricker). Dela tomaterna i 4 delar och lägg dem i pannan med löken.
Tillsätt basilika, tomatpuré, lite salt och nymalen svartpeppar. Rör om. Låt såsen puttra på svag värme utan lock i ca 30 minuter. Smaka av. Låt svalna. Ställ kallt.
Sätt ugnen på 200°C.
Ta ut degen från kylskåpet och tryck hastigt ut den i en pajform, ca 27 cm i diameter (för 6 port).
Nagga degen med en gaffel och förgrädda ca 15 minuter - det gör inget om kanterna faller ner under gräddningen. Så här långt kan pajen förberedas.
Bre ut såsen i ett jämnt lager på pajens botten.
Fyllning: Halvera tomaterna till fyllningen och lägg dem i pajformen. Strö över timjan, salt, olja och ta gärna ett par tag med svartpepparkvarnen.
Grädda i 30-45 minuter eller tills tomaterna bubblar och fått fin färg.
Servera pajen varm eller ljummen med chevrékräm och en fräsch grönsallad.



Chevrékräm


2 dl creme friache
100-150 gr smulad getost
Lite honung
Salt och peppar
Gör så här:
Smula sönder getosten och blanda med creme fraiche. Ringla i lite honung, salt och peppar. Smaka dig fram tills du är nöjd med smaken.




Vattenmelonernas tid är här...Gott ;) 

12 kommentarer:

  1. Här såg det lite nytt ut! Snyggt!
    Tomatpaj gjorde jag förra veckan. Så fräscht och gott! Härliga tillbehör!

    SvaraRadera
  2. Tomater är min last! Om man kan kalla det last när det inte är onyttigt? Tomatpaj gillas och gillas gör även din nya header. Jättefin!

    SvaraRadera
  3. Ser så gott ut och tomatpaj med chevrékräm är toppen :)

    SvaraRadera
  4. Det lät ju hur gott som helst. Jag brukar ju göra getostpaj (senast i förrgår)och har gärna tomatsallad till men nästa gång kanske jag ska göra tvärtom som dig, ser superläckert ut.

    SvaraRadera
  5. Åh vilken fin header du har gjort. Verkligen superfin..
    Trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åh vilken fin header, verkligen superfin.
    Trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera
  7. Chevre kan man aldrig få för mycket av!!!
    Jag har en utmaning till dig på min blogg ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla! Då måste jag kika in och titta... Ha det gott! Kram

      Radera
  8. Åhh, måste prova receptet!

    Toppenfin blogg med jättefina bilder :) Lägger upp en länk till dig på min blogg. Hoppas du är ok med det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mary å tack! Länka på bara... det är så vi sprider varandras bloggar... Kram

      Radera
  9. Brukar inte tycka om paj, men denna pajen är magiskt god. Tack för receptet :D

    SvaraRadera