onsdag 13 juni 2012

Wow, vilket grilltillbehör!

Tjingeling! Här har vädret äntligen vänt lite granna, det var så man började fundera allvarligt på vart sommaren tagit vägen. Men idag har det varit iallafall en 18 grader varmt och det var ju tur för alla studenter som sprang ut idag! Här hemma har vi ju tampats med förkylning och hosta. Det är som man satt på en stor kran... det bara rinner och rinner...Man går ständigt runt med snytnäsdukar ;)  Våra små tycks verkligen inte ha något vidare immunsvar för de åker minsann på allting... och givetvis man själv också! Det är ju svårt att undvika! Men nu får gärna sommaren komma och låta alla sjukdomar vara för ett tag
I sommar tycker jag absolut ni ska göra dessa underbara majskolvar! Perfekta grilltillbehöret. Jag hittade receptet i min nya favorit kokbok av Lisa Lemke, till sommaren, mat för många. Jag har gjort om det lite, men grunden är den samma. Helt underbar kokbok! Bara ett måste i recepthyllan!


♥ Kram


Grillade majskolvar med mozzarella och basilika
4 portioner
4 färska majskolvar, alt. färska som är vakumförpackade.
salt och svartpeppar
125 gr riven mozzarella
10 lad basilika, hackad
1/2 finhackad chili
Marinad:
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
4 tsk chipotlepasta
50 gr smält smör
1 tsk malen spiskummin
2 tsk flytande honung
Grillfolie
Gör så här:
Pressa vitlöken och blanda med resten av ingredienserna till marinaden.
Dra av blasten bakåt, om majskolvarna är färska. Låt det blir som ett handtag.
Ansa kolvarna och pensla på massa marinad.
Lägg majskolvarna i en plastpåse, och låt dem marinera i cirka 1 timme. Ta ut majsen ur påsen, salta och peppra och klä in varje majskolv i grillfolie. Det ska bli 4 grillpaket, där blasten sticker ut. lägg paketen på grillen över fin glöd, med blasten utaför gallret. Lägg på locket och grilla majskolvarna i 15-20 minuter eller tills majsen känns mjuk. Vänd gärna på paketen efter halva grilltiden.
Öppna paketen och toppa med riven mozzarella, koriander och lite chili. Servera genast!

7 kommentarer:

  1. Oj oj oj... Vilka majskolvar! Låter grymt goda.

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen gott ut :D
    Jodå, här finns det förkylningar också. Har t om varit sängliggandes.

    Tomatplantorna har jag inte vågat ställa på utsidan ännu. Dom får hålla sig inne en stund till.

    Ha en bra grilldag!

    SvaraRadera
  3. Wow, det låter ju som en riktig höjdare!

    SvaraRadera
  4. Hej vilken bra blogg du har, min nya favorit:)
    Har du fler tips på bra kokböcker?
    /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara!
      Tack åh roligt att du tycker om bloggen! Det finns massor av härliga kokböcker. Min andra favvorit som jag tar fram titt som tätt är Systrarna Eisenmans MINGELMAT. Passar i alla lägen :-)
      Många gånger är det bara en viss del i kokböckerna man tycker om, men de här två tycker jag om från start till mål! Ha det gott!
      Kram Gourmetmorsan

      Radera
  5. åh jag dreglar... kan man försvara sitt beteende om man går ut och grillar efter kl. 23, bara för man blev så grymt sugen? De lät vansinnigt goda!

    SvaraRadera
  6. Ut å grilla bara, trots visarens sena timma! De är vrt det...jag lovar :-)
    Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera