tisdag 13 september 2011

Älskade knölar!







































Idag rådde det potatisplock på ön. Det är verkligen en riktigt härlig hösttradition, bara det inte hade blåst så för jordat. Medans de andra plockade stod jag själv mest och bara tittade på. Tur att man ändå kan få med sig en säck nyplockade potatis med sig hem! 
Visste ni att den stora populariteten kom på 1800-talet, då man fick kunskap om att den passar perfekt vid tillverkning av brännvin. Visst brännvin i all ära, men potatis som hederlig husmanskost skulle jag nog aldrig klara mig utan. Den ska vara nykokt, då är den som bäst eller hur? 
Nu tänkte jag att ni ska dela med er av ert bästa potatisrecept. Hur tycker ni den bästa potatisen ska tillagas?
Kom igen nu och dela med er av ert favorit, när det kommer till potatis!
Själv är min favvo Hasselbackspotatis skulle jag tro.... eller en krämig potatisgratäng är ju aldrig fel! Ja, variationerna är många på denna underbara knöl! 

1 kommentar:

  1. Hmm, svår fråga men absolut inte vanlig kokt. Antingen en riktigt krämig potatisgratäng eller råstekta skivor med mycket salt och potatiskrydda. Mmm.

    SvaraRadera