måndag 26 september 2011

Vad trädgården erbjuder - Päronmuffins!







































Nu flödar det av frukt i våra trädgårdar. Dock inte i vår. Själv har jag inte ett enda fruktträd, vilket kan tyckas att jag faktiskt borde ha. Eftersom jag tycker det är rackarns roligt att baka. Men jag avskyr att plocka upp all den fallna frukten inför gräsklippningen, som i och för sig inte jag så många gånger kan skryta med ;) Men ändå! Butikerna ska också gå runt ;) 
Jag gjorde ett par underbart goda päronmuffins, a la american size, tror det ska bli lite mindre nästa gång, för det blev gigantiska?!? om man säger så ;) Men ack så goda...har ni äpplen går det ju precis lika bra! Härligt saftiga... I like it a lot! 


Päronmuffins
10-12 stora muffins
125 gr rumstempererat smör
2, 5 dl socker (varav 1 dl råsocker)
2 ägg
1 3/4 dl gräddfil
5,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 päron, delas i bitar
1 msk farinsocker
1 tsk kardemumma
Gör så här:
Sätt ugenen på 200°C. Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Tillsätt sedan gräddfil, vetemjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljsocker.
Skala och dela päronet i mindre bitar. Blanda farinsocker och kardemumma i ett fat och lägg i päronet i fatet och blanda. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och fördela smeten. Tryck i päronbitarna i formarna. In i ugnen på 200°C i 25 minuter.
Kan med fördel serveras till vaniljglass om man önskar eller bara äta som de är... det är också mumma :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar