måndag 31 maj 2010

Ny favorit bland bakrecepten- Hallon och marängrutor


Jag säger bara att dessa måste ni bara baka! Jag har blivit helt
besatt och inte nog med det, så har de fått bästa betyg av såväl
brorsbarn som svärföräldrar och vänner. Passar helt enkelt alla!
Det bästa betyget måste vara när herr O tog två på raken, och
han som inte ens är särskilt förtjust i kakor... då snackar vi:-)

Hallon och marängrutor
ca 24 rutor

75 gr rumsvarmt smör
1 dl strösocker
4 äggulor
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
ca 1,5 dl hallon, går bra med frysta, men blanda
då i 1 msk potatismjöl med hallonen

Maräng:
4 äggvitor
2 dl strösocker
1/2 tsk ättiksprit

Gör så här:
Värm ugnen till 175°C. Smörj och bröa en ugnsfast form.
Ca 20x30 cm. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt
äggulorna en i taget och vispa ordentligt. Blanda alla
torra ingredienser och rör ner i smeten tillsammans
med mjölken. Bred ut smeten i formen. Strö över hallonen.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret matskedsvis
och ättikspriten under kraftig vispning till en fast smet. Bred
den över kaksmeten. Grädda i 40-45 minuter. Lägg över folie
över kakan ifall marängen börjar få för mycket färg. Låt svalna
helt och skär sedan i rutor.

Utskriftvänlig version - Klicka här!

6 kommentarer:

  1. Detta låter verkligen kanongott! Den ska bakas! Tack för tips och inspiration och ha en fin kväll! Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Gud, vad smaskiga de såg ut! Måste jag nog absolut testa!!

    SvaraRadera
  3. Låter och ser jättegott ut!

    SvaraRadera
  4. Går dessa godingar att frysa?

    SvaraRadera
  5. Hej Sara!
    Jag har faktiskt inte testat att frysa dem, då det gick åt som hejsan! Men jag tror inte det är något problem, kanske att de i så fall inte blir lika frasiga på ytan! Jag vågar inte lova nåt, men återkommer när jag testat! Ha en go dag! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Detta kan vara det sämst balanserade receptet jag någonsin provat. Är konditor och brukar vanligtvis inte göra andras recept och blev så barskt påmind om varför.

    Ta bort ett ägg, öka sockret, ca 100g mer smör, mer mjöl och uteslut mjölken så har du en dubbelt så god kaka.

    SvaraRadera