måndag 9 augusti 2010

Färska kantareller å pasta...


Just nu är finns det massor av kantareller på Varbergs torg,
och givetvis ute i skogarna... men dit har jag inte hunnit
ännu ;) Men på torget kunde jag inte låta bli att köpa mig
ett kilo! Det är ju bara sååååå gott! Så det fick bli en helt ljuvlig
pasta med kyckling och kantareller med smak av rosmarin
och vitlök! Mannen här hemma kunde inte sluta lovorda rätten,
som kommer bjudas på när det ska bjudas till fest!

Färska pappardelle med färska kantareller,
kyckling och rosmarin
4 personer

4 kycklingfiléer skäres i tunna skivor
1,5 liter färska kantareller
300 gr färsk parpadelle (funkar fint med att ta färska
lasagneplattor och skär dem i tjockare remsor)
3 msk olivolja
5 msk färsk rosmarinblad
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
Garnering:
2 msk olivolja
1 citron, rivet skal
1,5-2 dl falgad parmesanost

Gör så här:
Koka pastan enligt anvisning.
Skär kycklingfiléen i tunna skivor. Salta och peppra.
Stek ett par minuter tills de blir genomstekta.
Stek svampen i olja på ganska hög värme tills de
"knäpper till" i den och de fått fin färg. 8-10 minuter.
Pressa i vitlöken och låt den steka med...
Låt rosmarinen fräsa med den sista minuten.
Salta och peppra. Vänd ner den färdigkokta och avrunna
pastan med kycklingen och svampen. Ringla över olivolja,
citronskal och flagad parmesan...

Detta har blivit en ny favorit för oss här hemma,
och jag kan nästan lova att det kommer bli din med!
Testa vet ja´!





5 kommentarer:

  1. Åh, vill ha!!! Jag älskar kantareller! faktiskt så mycket att när jag fick frågan häromkvällen vad jag skulle välja som min sista måltid om jag var tvungen, svarade just smörstekta kantareller. Kanadensaren som frågade fattade ingenting ;)

    SvaraRadera
  2. Visst är det svårt att gå förbi utan att köpa när man ser berg av kantareller! Är ju så gott!

    SvaraRadera
  3. Mmm, va gott! Trevligt med ett sånt här recept oxå som inte innehåller grädde eller liknande för omväxlings skull!

    SvaraRadera
  4. Ser supersmarrigt ut! Och så himla gott och enkelt! Jag gjorde en god kantarellkompott som även gav smak till en parmesanmousse - den blev riktigt god och var otroligt uppskattad av gästerna :) http://iasmatblogg.blogspot.com/2010/07/baconlindad-kyckling-med-kantarell-och.html
    Kantareller är ju så himla gott!!!
    Har inte heller tagit mig ut i skogen, men till helgen bär det :)

    SvaraRadera
  5. kantareller - mums!

    måste prova det där med kokta lasagneplattor. verkar ju kunna ge en väldigt "rustik" stil på maten. helena på bara en kaka till hade ju också kokat lasagneplattor till sin öppna lasagne. ska se om jag kan hitta på något skoj med plattor jag med... :-)

    SvaraRadera