tisdag 3 augusti 2010

Svärmors rosépepparlax! En ny favorit!

Jag var riktigt sugen på fisk när vi skulle bege oss till svärmor
på middag för ett tag sedan... och vad blir vi bjudna på, om
inte lax! Man skulle nästan tro att hon läst mina tankar...
Åh det var så otroligt gott! Detta kan jag verkligen
rekommendera...
Efter två rejäla omtag, ville jag bara ha mer, men magen
satte stopp! Det är ju faktiskt ett riktigt bra betyg!
Lova mig att ni testar den någon gång...för det tillhör
numera en av mina favoriter! :)

Svärmors rosépepparlax med citronsås
8 personer
2,5 kg laxfilé hel sida
2 msk rosépeppar
0,5 tsk vitpeppar
1 dl socker
0,5 dl salt(kan låta mkt, men det stämmer)
20 cm skivad purjolök

Gör så här:
Putsa laxen fri från ev ben.
Krossa rosépeppar i mortel och blanda med socker, salt och vitpeppar.
Gnid in kryddorna i laxen och strö över den hackade purjolöken.
Plasta in formen som du lagt fisken i och låt den stå några timmar.
Gärna över natten. Saltet och sockret ska ha löst upp sig.
In i ugenen på 175°C i 20-25 minuter. Ta ut laxen och servera genast!
Fungerar likabra att ätas ljummen som kall.

Citronsås:
8 personer
1 tsk citronpeppar
1 tsk salt
2 msk olja
4 dl creme fraiche
4 dl grädde
2 citroner skal och saft
2 fiskbuljongtärningar + lite vatten
2 msk smör

Gör så här:
Tvätta och skala citronen med potatisskalare.
Koka strimlorna i vatten i 1 minut. Slå av vattnet.
Låt svalna. Hacka dem i mindre bitar.
Koka upp creme fraiche och grädde, häll i saften
från citronerna och fiskbuljongen, citronpepparn,
salt och skalen från citronerna. Låt koka ett par
minuter. Klicka i smöret på slutet.

Servera till laxen och nykokt färsk potatis!





5 kommentarer:

  1. Detta ska jag absolut testa! Det får nog blir redan idag. Tack för middagstipset!Kram.

    SvaraRadera
  2. Rosépeppar är en underskattad krydda, vi har gärna den i mariander när vi ska grilla fisk eller kyckling.
    Detta ska vi verkligen ta och prova på.

    SvaraRadera
  3. Bra idé med rosépeppar till det ska jag testa. Gör ofta "lättgravad" grillad lax men det blir kul att testa en ny variant.

    SvaraRadera
  4. Grymt bra recept på både laxen och såsen. Testade för ett bra tag sedan till en tjejmiddag och det blev succé. Ikväll ska det lagas igen jag serverar med pressad potatis en stor sallad och Riesling. Till förrätt blir det klassisk toast Skagen toppad med sikrom, kall öl och snaps. Till efterrätt Vit chokladmoussetårta med passionsfrukt, till detta ett glas portvin. Tack för en fantastisk blogg, goda recept och fantastisk inspiration/ Charlotte

    SvaraRadera
  5. Hej Charlotte!
    Tack för din kommentar, det är alltid roligt när ni ger avtryck. Jag blir så glad! Ha en härlig helg! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera