tisdag 15 februari 2011

Alla Hjärtans dags middag för två!

Visste ni att Alla Hjärtans dag firandet inte kom igång förrän 1960-talet här i Sverige. Fast jag tycker nog att det har blivit lite av en hysteri. Varför måste man få till en speciell dag för att visa varandra uppskattning frågar jag mig? Fast jag är ju likadan ;), och tycker att det faktiskt att det här med Alla Hjärtans dag är riktigt mysigt! Även om man kan ha mysigt många andra dagar och kvällar oxå ;) Kvällen bjöd på en kycklingrätt som har hängt med länge, men det var verkligen evigheter som vi lagade den... men den är så otroligt god och enkel! 


Kyckling med parmaskinka och balsamsås

4 port

4 kycklingfiléer, 
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger 
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
Gör så här: Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. In i ugnen tills innertemperaturen visa 65°C på kycklingen, tas cirka 20-25 min. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. In i ugnen ytterligare 10-15 min. Strö ev över lite färsk oregano. Servera med en god italiensk sallad och ris.

Italiensk sallad
Ruccula
Soltorkade tomater
Lite av oljan och kryddan som soltorkade tomaterna låg i.
Inlagda persikor
Promodoro tomater
Sockerärtor
Smulad fetaost alt. mozzarella


Härligt underbara blommor!






4 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande! Jag ska ha tjejmiddag på torsdag och har precis bestämt att jag ska göra den här rätten då. Enkelt och förbereda och bara in i ugnen. Perfekt när man jobbar hela dagen innan. God sallad du gjorde till, tror jag knycker det receptet. Funderar att ha klyftpotatis till. Du får se var det blir senare på bloggen. Tänker även bjuda på en förrätt och dessert! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Vilket sammanträffande. Jag ska ha tjejmiddag på torsdag och tänkte då göra denna rätt. Enkelt och gott! Vilken god sallad du hade gjort, tror jag knycker det receptet... Jag tänkte servera klyftpotatis till, tror jag. Sedan blir det nog både förrätt och varmrätt. Vad det blir får du se på bloggen! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Oj, det blev lite upprepning där...

    SvaraRadera
  4. Har testat att göra detta två gånger, en gång bara till familjen och en gång som bjudrätt. En klar favorit.
    Har haft klyftpotatis till.

    SvaraRadera