lördag 19 februari 2011

Ingen vanlig lördag...







































Det var minsann med lite darriga ben som jag gav mig ut till brevlådan för att hämta in morgonens tidning...Ett repotage om Gourmetmorsan skulle dagens tidning innehålla... och visst var det så ;) Både framsida, och tre sidor till med en intervju om Gourmetmorsan och lite olika recept som jag bidragit med! Ett kul inslag denna soliga och härliga lördag! För er som tyvärr inte har möjlighet att läsa repotaget, kan i allafall ta del av recepten som det bjöds på. Klicka på följande länkar så kommer ni rätt.... Ha en fortsatt härlig lördag på er och STORT TACK för era hälsningar i form av kommenterarer och sms 
Kram Gourmetmorsan







Dinkelsemlor 
av den "Nyttiga sorten", om den nya finns någon sådan ;)

ca 30 st minisemlor
50 gr jäst för söta degar
3 dl havremjölk
7 dl siktat dinkelmjöl
1 dl fullkornsmjöl av dinkel
4 msk honung
1 tsk stött kardemummakärnor
75 gr smör
1 ägg
2 ägg till pensling
Fyllning:
100 gr mandelmassa
1 dl vaniljkräm typ Fresta
Inkråmet på bullarna
1 dl grädde
Gör så här:
Låt smöret bli rumstempererat. Värm havremjölken till 37°C. Lös jästen i lite havremjölk. Häll pМ resten av havremjölken. Tillsätt dinkelmjölet lite i taget. Vispa upp ägget  i en kopp. Häll i flytande honung, klicka i smöret och rör ner ägget. Degen ska bli något lösare än vanlig vetedeg, fortfarande lite kladdig. Låt den jäsa i bunke i 30 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Dela varje rulle i 15 delar. Rulla till mindre bullar. Låt jäsa på plåten och i ytterligare 30 minuter. Värm ugnen till 250 grader.
Vispa upp äggen i en kopp. Pensla bullarna med vispat ägg och ställ in i mitten av ugnen. Sänk värmen till 225°C. Grädda bullarna i ca 10 minuter, tills de har fått fin färg. Låt bullarna svalna. Skär av lock på bullar när de har kalllnat helt. Gröp ut lite av inkråmet i varje bulle och blanda med fyllningen. Se fyllningsreceptet.

När fyllningen är i lagd, spritsa vispad grädde.... sedan är det bara att smaska i sig!

Exotisk fruktsallad med myntatouch och vit chokladkräm



Blandad frukt typ ananas, jordgubbar, blåbär, kiwi, druvor och mynta.
Blanda all frukt i en skål och häll på hälften av myntalagen och rör om försiktigt.
Häll upp i mindre serveringsglas och häll på lite till av sockerlagen. 
Sedan toppar man med den vita chokladkrämen strax innan sering!
Sockerlag med mynta
1 dl vatten
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
Saften från en lime
10 st myntablad
Gör så här: Koka upp vatten och socker. Tillsätt myntan, vaniljsockret och lime och låt puttra ett par minuter. Ställ åt sidan och låt svalna.  
Vit choklad kräm:
3 dl grädde
2 äggulor
150 gr vit choklad
2 tsk florsocker
Gör så här: Smält chokladen
Vispa grädden och blanda ner äggulorna och florsockret
samt den smälta chokladen. Rör tills den jämn kräm.
Förvaras svalt innan servering! 

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är nyföljare av din blogg och måste säga att det ser så himla gott. Tyvärr har jag inte prövat något recept ännu då jag känner mig osäker att de är för omständiga..... Det skall gå fort, enkelt och smak himelskt:-) Dessutom är jag dålig på att följa recept - man tager vad man haver, sa Kajsa Varg

    SvaraRadera
  2. Jätte kul o läsa om dig i HN :-)! Du har en fantastisk blogg me många smarriga recept som vi testat!!

    / Linda

    SvaraRadera
  3. Grattis till det fina reportaget! Du är väl värd uppmärksamheten! Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Men vad roligt! Alltid kul att bli uppskattad för det man gör! Fortsätt så, jag följer dig varje dag!!!

    SvaraRadera
  5. Men grattis, så kul med sån uppmärksamhet! Vi gillar din inställning skarpt, matlagning ska vara enkel och rolig!
    Kram,
    Anki o Håkan

    SvaraRadera
  6. Vilket jättefint reportage om dig! You go, girl! :-)

    SvaraRadera
  7. Grattis! Jättefint reportage och väldigt härliga foton.

    SvaraRadera
  8. Googlade på något att ha till fruktsallad, då det fallit på min lott att ta med gottebordet, till stora släktträffen och jag hittade hit och testade den vita chokladkrämen. VILKEN SUCCE!
    Dessutom bor ju även jag i Vbgs kommun, extra roligt!

    SvaraRadera