onsdag 23 februari 2011

OOEY GOOEY BROWNIES...!!!









































Oh my good, den här kakan vill ni bara inte missa! Okej, inte den mest nyttiga kanske ifall du nu börjat tänka på summer 2011, men hey you! ... gör ett undantag! Du bara måste för det här är verkligen en kaka som tar dig till sjunde himmeln  ;)  Receptet kommer från bloggen Kalasgott! Så iväg och baka med dig... NU!;)

OOEY GOOEY BROWNIES
Botten
120g Smör
120g Mörk Choklad
3 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100g hackad Mjölkchoklad
150g grovt hackade Marshmallows
1 burk Dulce de Leche (dvs en burk kondenserad mjölk som kokas på svag värme i 3-4 timmar. Fyll på då och då med vatten i kastrullen, burken skall vara täckt under hela kokningen)
Chokladtryffeltäcke
125g hackad Mjölkchoklad
125g hackad Mörk Choklad
1,5 dl Vispgrädde
Gör så här: Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20×30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Bred över dulce de leche över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret. Låt stelna och skär i bitar.
Servera gärna med en klick vispad grädde eller glass och lite färska bär. 

6 kommentarer:

  1. Jag såg det här receptet hos Jennie och det ser ju helt loovley ut och kan tänka mig att den även smakar hur bra som helst. Kanske jag borde testa någon dag, med risk för att jag äter upp allt själv.

    SvaraRadera
  2. Å ja fick oxå d här receptet av en vän förra v...men ej hunnit baka den ännu, ser ju verkligen jätte smarrig ut å d kan ja tro att den e oxå!

    / Linda

    SvaraRadera
  3. Jag har bakat en liknande kaka. Kallade den brownies extra allt, för den var verkligen grymt god.

    SvaraRadera
  4. WOW!! Verkligen extra allt!! Den ska jag absolut testa någon gång!!

    SvaraRadera
  5. O så gott. Jättetjusiga blev de med jordgubbarna.

    SvaraRadera