fredag 4 februari 2011

Vad sjutton gjorde vi för fel?

Misslyckat bak så det heter duga! Det lyckade jag och Jonna med igår när vi skulle baka syltbollar eller hallongrottor eller vilken benämning man nu har på dessa kakor... Vad sjutton gick fel frågar jag mig? Någon som har en bra förklaring?
Vi visar arbetet innan självaste gräddningen...för då såg allt så fint ut!;) Hur det såg ut efterår besparar vi er... för jösses vad det såg ut! Jonna gjorde en liknelse med en pizza!?!, med lite torkade syltklickar. Det här receptet använde vi oss av:


Syltbollar ca 30 st
125 gr smör
2,5 dl potatismjöl
1/2 dl socker
1 äggula
Fyllning:
1/2 dl sylt
Så jag tror vi får leta upp ett annat recept inför nästa bakomgång, eller vad tror ni?


Ikväll vankas det risotto med örtkyckling, och det ser jag redan fram emot... Yammie! Åh det kan förthoppningsvis inte gå fel...eller? ;)


Ha en härlig fredag alla underbara bloggläsare!










































Här var vi fortfarande glada över vårt bak, och såg fram emot de nybakta kakorna, som vi strax skulle få smaka på... 







5 kommentarer:

  1. Pröva att ha i vetemjöl nästa gång, tror inte det är tillräckligt "bindemedel" i potatismjöl och därför flyter kakorna ut...! Är ni glutenintoleranta så byt ut mjölet mot glutenfritt mjöl så får ni ett bra resultat!

    Önskar dig en skön helg, kram Karin

    SvaraRadera
  2. Det där receptet på hallongrottor känner jag inte alls igen. Du kan ju jämföra med det här som jag nog tror är det vanligaste:

    Rör 250 g smör och 1½ dl socker.
    Blanda 4-4½ dl vetemjöl med 1 dl Marsanpulver och 1½ tsk bakpulver och arbeta in.
    Dela degen i två delar, rulla ut varje del till en längd, dela varje längd i 20 bitar. Forma varje bit till en boll och lägg i pappersformar
    Gör en fördjupning i varje boll och lägg i en klick fast hallonsylt. Grädda cirka 15 minuter i 175 grader.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag tror man ska ha kakdegen i små formar, så flyter de inte ut. Min kära mor gör iaf alltid så. :-) Tack förresten för en superhärlig blogg, jag blir så glad av dina fina inlägg!

    SvaraRadera
  4. Åh gud tack så jätte mycket för tipsen! Vår familj har aldrig varit någon "skidfamilj" så här hemma kan jag nog inte hitta något som passar tyvärr :( Men jag ska kika lite på de få second hand vi har här i stan, och definitivt ta en titt på filmen. I värsta fall får underställ, någon färgglad tröja och stora sockar med skidbrillor duga, haha.
    Tackar så jätte mycket :)

    SvaraRadera
  5. Gjorde oxå såna förra veckan...o de flöt ut totalt. Antar att de var samma sak som hände med era?!

    Dock smakade de som de skulle...så vi har smaskat av dem ändå.

    SvaraRadera