tisdag 1 februari 2011

Flygande Jakob...vem kan ha kommit på det :-)






































Det var så längesedan vi tillagade och åt Flygande Jakob här hemma. Så igår slog vi till. Jag började så smått fundera på dess namn, så jag var tvungen att googla på det och på Wikipedia, skrevs det följande: "Namnet Flygande Jakob kommer från dess upphovsman, Ove Jacobsson, som var verksam inom flygfrakt. Receptet publicerades första gången i Allt om mat 1976, nr 13, sid 44-45". Så nu har ni fått lite historik om Flygande Jakob...
;). För som troget följer onsdagspastan bör höra upp och se till att marinera kött inför morgondagens pasta! Ni kommer inte bli besviken...den smakar ljuvligt ;)


Flygande Jakob
1 grillad kyckling alt.
4 kycklingfiléer
2-3 bananer
1 dl chilisås
3 dl grädde
1 pkt bacon
1-1,5 dl jordnötter alt. cashewnötter

Gör så här:
Rensa den grillade kycklingen eller stek kycklingfilén i mindre bitar. Lägg i ugnfast form. Blanda grädde och chilisås. Skär bananen på längden i stavar. Lägg ovanpå kycklingen. Strö över nötterna. Häll på såsen. Sist läggs bitar av bacon uppepå. De blir krispiga och får min färg i ugnen. In i ugnen på 225-250°C i ca 15-20 min.
Serveramed ris och sallad! Det är fint det...




 

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg du skapat! Blev tipsad av en Varbergare och nu är jag fast! Underbara bilder och inspirerade texter och recept! Tack för mysiga lässtunder!

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym! Tack för dina härliga ord. Det är alltid roligt när ni läsare gör avtryck! Hoppas du får mycket inspiration för kommande middagar! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde också flygande jacob igår. Min variant. Lite av vad som fanns hemma. Blev gott iallafall!

    SvaraRadera
  4. Ja, ibland undrar man verkligen var alla konstiga namn kommer ifrån. Bra att google finns ;-)

    SvaraRadera
  5. Flygande Jakob är en av mina favoriter. Gott! Fast jag brukar ha italiensk salladskrydda i min, fast det kanske inte Ove hade... :-)

    SvaraRadera
  6. Det var länge sen jag åt det. Ska komma ihåg det nästa gång maken reser bort, för är det något han inte gillar så är det frukt i maten. Så jag har några rätter jag passar på att göra när han inte är hemma :-)

    SvaraRadera
  7. Här går jag alltid in när jag ska ha ett bra tips *ler*

    SvaraRadera