fredag 25 februari 2011

Lax Walewska på Gourmetmorsans vis!







































Ska ni göra nåt gott, ska ni göra det här! Kanske redan ikväll till fredagsmyset...för det var en sådan underbar rätt! Jag fann den hos Matplatsen, och har gjort om receptet lite. Eftersom det var vardag, och hummer anser jag är lite för lyxigt, tog jag bort och la till, så mitt recept blev så här... Ska meddelas att herr O  här hemma blev helt såld på såsen, och jag ska tillägga att den var helt oemotståndlig ;) Ja´hela rätten faktiskt fick full pott! Passar perfekt att bjuda på, när det vankas gäster! Trust me! 
Ha en härlig fredag underbara bloggläsare!


Lax Walewska på  Gourmetmorsans vis!

4 port:
ca 600 g laxfilé
2 tsk citronsaft
1.5 dl torrt vitt vin
1.5 dl stark fiskbuljong
1 msk smör
1 msk mjöl
4-5 dl vispgrädde
75 g nyriven parmesan
1 st äggula
2 msk smör
salt
Duchessepotatis:
12 st medelstora potatisar av mjölig sort
2-3 msk smör
2 st äggulor
ca 1 tsk salt
en gnutta muskot
Garnering:
ca 300 g räkor med skal
färska champinjoner
färsk sparris
Hackad dill
Gör så här: Koka potatisen och slå av vattnet, mosa eller pressa den. Blanda och arbeta in smör, äggulor och kryddor. Fyll moset i en stor spritspåse och spritsa moset runt kanten av ett smörsmort ugnssäkert stort fat eller form.
Koka ihop vittvinet och fiskbuljongen till hälften. 
Tillaga laxen i ugnen, 175 C, ca 15 min (lite beroende på hur tjock bit, kolla så den är färdig)
Sätt ugnen på grill 275 grader. Förgratinera det spritsade potatismoset så det får lite färg, alltså inte helt färdigt. Blanda under tiden 1 matsked mjukt smör med 1 matsked mjöl till en jämn smet. Klicka i smeten i spadet under vispning samt späd med grädden.
Koka ganska kraftigt under vispning till en ganska tjock sås.  Tag såskastrullen av värmen och vispa i parmesan och äggulan och 1-2 msk smör. Smaka av med salt och citronsaft. 
Lägg laxen i mitten på fatet med potatismoset och häll över såsen. Ställ in det hela i ugnen under ständig uppsikt tills såsen och pommes duchessen får fin färg.
Dekorera med stekt sparris, stekta champinjoner, hackad dill och skalade räkor. Servera gärna ett kallt vitt vin till. Mmmmmmmm....



2 kommentarer:

  1. Jag såg att Victoria på Matplatsen hade gjort den här rätten häromdagen. Det såg ju såå gott ut. Till helgen kanske jag prova detta!
    Ha en bra fredag!

    SvaraRadera