söndag 28 mars 2010

Oemotståndig chokladdessert


Igår bjöd vi in några vänner å tillika släkt för en liten matbit.
Till dessert bjöd jag på chokladmousse med nötter,
marshmallows och kolasås. En riktigt mastig dessert,
men fantastiskt god. Lova att ni testar att göra
den nån dag, för jag tror inte ni blir besvikna...
En riktig höjdare för chokladälskare.

Chokladmousse med kolasås och nötter
4 portioner eller 8 små

200 gr mörk choklad
3 sl vispgrädde
2 äggulor

Kolasås:
1 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
Servering:
1 dl osaltade nötter
30 minimarshmallows

Gör så här:
Smält chokladen i vattenbad och låt den svalna något.
Vispa grädden, men inte för hårt. Vispa ner äggulorna
i den avsvalnade chokladen. och vänd ner grädden.
Fördela moussen i 4 skålar eller 6 mindre glas.
Låt stå kallt fram till servering.
Kolasåsen:
Blanda grädden, socker, sirap i en kastrull. Låt puttra
i 5 minuter. Rör i vaniljsocker. Låt svalna.
Servering:
Strö över nötter, marshmallows, kolasås över moussen.
Servera! Smarrig och ganska mastig dessert, så man kan
lätt göra 6 mindre.

5 kommentarer:

  1. Det såg otroligt gott ut, det ska jag testa snart. Ena sonen fyller år nästa vecka så då kan det ju passa bra :)
    Jättefin blogg du har!

    SvaraRadera
  2. Hej Therese!
    Tack och vad glad jag blir att du tycker om bloggen.
    Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. En ddessert helt i min smak. Måste provas!!!!!

    SvaraRadera
  4. Härligt gott ser det ut! Kan tänka mig att det är sött, för mig hade nog sötbehovet mättats bra med en liten äggkopp! ;-) En Rocky road i glas! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. ser fantastiskt gott ut!!!!!! ochs SNYGGT!!

    kram
    victoria

    SvaraRadera