torsdag 2 december 2010

En julig efterrätt...Pepparkaksmousse!







































Morrn morrn! När ni läser det här befinner jag mig i en varm källa på ett SPA, och har det förhoppningsvis hur bra som helst. Det är inte fel att ladda batterierna och njuta av lite lugn och ro i denna hektiska tillvaro vi lever i ;)
Nu undrar ni säkert vart onsdagspastan tagit vägen...men lugn, den kommer...men denna veckan blir det ikväll istället, torsdagspasta får vi säga! Vi har fått snickare till huset, som behövde 3-fas uttag, och det enda huset kunde erbjuda var spisens uttag. Så det fick bli hämtpizza igår kväll! Men jag kan lova att det kommer bli sååååå gott! Jag har gjort den flera gånger, men tror inte jag har delat med mig av receptet på bloggen. Den rätten tillhör herr O och min favoriträtt, efter en semester på Sicilien! Men jag hade iallafall förberett efterrätten för kvällen, så den får ni här och nu istället! Julinspirationen är på topp, som ni förstår ;)


Pepparkaksmousse
6 mindre glas
Botten (eller varvat mellan moussen)
10 pepparkakor (2 i varje glas)
25 gr smör, smält
Mousse:
50 gr mörk choklad
1 dl vispgrädde
1 äggula
1/2 dl kessella
0,5 msk pepparkakskrydda
Gör så här:
Smula sönder pepparkakorna. Smält smöret och blanda med kaksmulorna till en massa. Fördela smulmassan på botten av varje glas. Jag rekommenderar att varva pepparkaksmassan mellan moussen, för at få en bättre blandning. Bryt chokladen i bitar och smält den i vattenbad eller micro. Vispa grädden, men inte alltför hårt. Rör ner en äggula i taget i chokladen. Tillsätt grädden och kesellan. Smaksätt moussen med pepparkakskrydda och vänd den noga. Klicka ut moussen ovanpå pepparkaksmassan. Låt den stå svalt i någon timma innan den serveras! 

8 kommentarer:

  1. Det är så roligt att surfa runt på alla matbloggar för nu är det jul överallt, me like!!

    Din mousse lät ju hur god som helst!

    SvaraRadera
  2. Det där lät verkligen jättegott. Jag använder smarta knappen och skriver ut receptet ;)
    Tackar så mycket för tipset det är något jag saknat men nu har jag lagt in det på min sida också. Länkade till dig också. Ha det bra och hoppas du haft en underbar SPA dag!

    SvaraRadera
  3. Åh, detta måste testas under december :-)

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilket bra tips på julig efterrätt! Har tänkt mig att fixa det till en julmiddag på måndag. Funderar på vad du menar med "pepparkakskrydda"? Eller det kanske finns en färdig krydda som heter så?, bara det att jag har undgått det.. :)

    SvaraRadera
  5. Hej Hanna!
    Det finns en färdig krydda som heter så. Perfekt, så slipper man blanda till den själv :-) Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Du skriver en äggula "i taget". Ska det va flereäggulor än en som det står?

    Tänker prova!

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Det ska bara var en äggula, så det är helt korrekt Måste ha yra när jag skrev :-) Lycka till! Gourmetmorsan

    SvaraRadera