måndag 20 december 2010

Kallt ute, varmt inne!







































Hej alla bloggläsare där ute! Vilket fint väder vi har här idag... solen tittar fram och snön den gnistrar... och kylan håller i sig! För att värma sig lite sätter man eld i brasan och kör igång med ett scones bak! ;) Det är så mycket och framförallt gott med nybakta scone och till det en härligt ryckande varm kopp te! Men varje gång jag tänker på scones, ser jag framför mig underbart gott fluffigt bröd, som man ska äta medans de är varma, där smöret och osten smälter... men det blir aldrig som jag föreställt mig! När jag ska sätta tänderna i bröden upplever jag det alltid så kompakt! Jag använde mig av följande recept, och är det nu så att ni har ett sånt där super-recept på scones, så snälla tipsa mig om det! Så kanske jag inte bli sååå besviken nästa gång ;)


Scones
6 st
7,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk råsocker
125 gr kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
Topping: solrosfrön
Gör så här: Sätt ugnen på 250 grader. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke. Tärna smöret och bind ihop de med de torra ingredienserna till en deg. Vispa samman ägg och mjölk. Platta ut degen till en längd, cirka 3 cm tjock, på mjölat bakbord och skär dem i trekanter. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla upp med uppvispat ägg oc strö över solrosfrön och råsocker. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag använder alltid det här receptet:
    http://baraenkakatill.blogspot.com/2009/11/scones.html
    Jag tycker att sconesen blir fluffiga och goda av det receptet!

    SvaraRadera
  2. Är det leilas recept?! Det brukar jag göra men tycker att det blir väldigt degigt och kompakt och lite för sött. När jag bodde hemma gjorde vi jättegoda scones. Ska se om jag hittar det receptet. Tror att det var havregryn i. Frasigt och gott!

    SvaraRadera
  3. Jag tror aldrig jag ätit några scones med någon större fluffighet. Jag brukar däremot ha i tärnat äpple som gör dem mjuka och saftiga.

    SvaraRadera
  4. Fluffigare vet jag inte men jag säger det igen: allt blir saftigare av havremjölk. :-)

    Eller tänkte du på engelska scones? De är ju fluffiga.

    God jul iaf!
    Vera

    SvaraRadera