onsdag 1 december 2010

Lussebak!







































Nu går vi in i december och 24 dagar kvar till självaste julafton...och vad passar inte bättre än att baka lussekatter! Det bästa med lussekatter är när man äter de nybakta och alldeles ljumna tillsammans med ett glas kall mjölk! De gillar jag skarpt ;) Jag brukar baka mina lussebullar med kesella...tycker det blir allra bäst då... saftiga och goda! I år tänkte jag ge mig i kast med att även baka dem mjölkfria... jag återkommer med resultatet... Kanske någon kan ge mig lite bra tips eller rent av ett bra mjölkfritt lussekattsrecept?


Lussekatter med kesella
Ca 50 st    Ugn: 225°C
100 gr smör smält
5 sl mjölk
50 gr jäst
250 gr kesella
1,5 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 g saffran om man önskar (2 påsar á 1/2 g)
1,5-2 tsk malen kardemumma
15-17 dl vetemjöl
Garnering och pensling:
1 dl russin
2 ägg
Gör så här:
Smält smöret, och tillsätt mjölken. Låt det bli 37°C. Smula jästen i en bunke och tillsätt lite av degspadet, så jästen löser sig. Tillsätt sedan resten av degspadet, sockret, kesellan, kardemumman och ev saffran. Därefter mjölet. Knåda degen för hand eller i maskin tills den är smidig och släpper från kanterna. Låt den jäsa i bunken i 30-40 min. Ta upp den på bakbordet och knåda den lätt. Dela degen i 2 längder och forma dem till längder. Dela varje längd i 24 bitar. Rulla ändarna åt var sitt håll till smala längder,  25 cm. Forma dem till S. Lägg dem på bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30-40 min. Värm ugnen till 225°C. Tryck ner russin som garnering. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 5-10 minuter. Låt svalna.


För utskrift, klicka här!

6 kommentarer:

  1. Jag använder Alice Brax recept och byter bara ut mjölken mot havremjölk och smöret mot mjölkfritt margarin:

    http://www.tasteline.com/Recept/Lussebullar_3

    Tänk på att havremjölken gör degen något kladdigare vilket kan göra att du behöver mer mjöl. Fast jag försöker låta bli så dom blir extra saftiga. :-)

    Lycka till!

    Vera

    SvaraRadera
  2. Gott!! Inte ätit en enda katt ännu. Men får nog bli bak snart...

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Vera! Vilken tur jag har dig :-) Det här ska absolut testas! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  4. Åh, vad gott. Jag har inte hunnit med det än, förhoppningsvis i helgen! Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  5. Jag bakade dessa till min tvååring med mjölkproteinsöverkänslighet (puh vilket ord!) http://bagarstugan.blogspot.com/2008/12/de-godaste-saffransbullarna-med-vit.html

    Han är inte jätte känslig så det räckte med att byta ut smöret till mjölkfritt och mjölken till rismjölk (havredrycken innehåller för mycket fibrer för min lillkille). Chokladen kunde vi behålla. Degen var som en "vanlig" deg och barnen bakade även ett par lusskatter var.

    Hanna

    SvaraRadera
  6. Tack söta du och tack Hanna för fler tips.

    Vår lille kille tål allt mer också så jag fyllde ett gäng med Vickans (Matplatsen) mandelmassefyllning. Såå gott.

    Kram o trevlig helg!

    Vera

    SvaraRadera