fredag 17 december 2010

Saffranskladdkaka med vit choklad!



































Fredag....jippppi! Åh mannen kommer hem idag, efter att rest den sista resan för i år! Härligt! Så nu inför helgen tänkte jag ge ett tips på en underbart god kladdkaka med inspiration av julen med saffran. Jag hittade den på Matplatsen, och tänkte att den passar ju perfekt så här i juletid, om man nu gillar saffran. Här hemma går åsikterna isär om det är gott eller ej! Ni förstår ju vad jag tycker  ;) Den ska göras och låta kallna...då stelnar den till något ;) Jag var lite för snabb och gav mig hän åt den när den var alldeles ljummen...det var gott oxå, men kanske lite för kladdig!


Saffranskladdkaka med vit choklad

2 1/2 dl strösocker
1  dl riven mandelmassa
2  dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader (180 grader i varmluftsugn). Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.


5 kommentarer:

  1. Den är verkligen helt sjukt god !!
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Mmm jag har också spanat lite på den, ser vansinnigt god ut. Jag gillar verkligen saffran och egentligen är det ju fånigt att man bara har det till jul.

    SvaraRadera
  3. Å den e ju så goooo!
    / Linda

    SvaraRadera
  4. Den har jag också gjort! Supergod!!!

    SvaraRadera
  5. Jag åt den hoss min dotter på julaftons eftermiddag mycket mycket god! Kram

    SvaraRadera