onsdag 29 december 2010

Idyllisk jul!







































I år hade man inte behövt bekymra sig för att det inte skulle bli en vit jul hemma. Men i augusti vet man ju inte hur det ska bli... Så varför inte ta det säkra före det osäkra? Så snabbt och lätt blev det bokat  en jul i Sälen, närmare bestämt Lindvallen, med hela familjen. Jag kan inte annat än säga att det är verkligen hur mysigt som helst... Det har ju bivit några jular där uppe nu, och jag njuter av varje sekund! Inga måsten, utan bara ren och skär avkoppling! I Fäboden var det dans kring granen, pyssel, glögg och pepparkakor, ponnyridning och så kom självaste tomten på besök på julafton. En riktig idyll för de mindre, men faktiskt riktigt mysig även för oss lite äldre oxå ;). Till lunch blev det korvgrillning, innan självaste julbordet skulle dukas fram på kvällen. Å har man bestämt att det ska grillas, trots minus 18 grader, så ska det...;)  Men alla kan instämma med att det var oerhört skönt att komma in i stugan och slå sig ner i soffan framför Kalle. Det är en av de traditionerna som min familj håller fast vid. Tror att vi inte är den enda familj som samlas framför TV´n vid 3-tiden denna afton ;) 

Här kommer lite bilder från vår JUL! (så nu förstår ni, ifall ni tycker det varit glest mellan inläggen denna jul) Maten är nog som hos de flesta andra... julmat, med skinka, grönkål och allt vad det hör till, ett klassiskt julbord skulle man kunna säga. I vanliga fall brukar vi alltid ha Champinjonsoppa som förrätt, följt av Grönkål och skinka och avslutas med Ris a la Malta. Men ibland får man ändra lite, vilket faktiskt känns rätt skönt! Juldagens kalkon med sås och potatis är ju rena rama fullträffen. Fick nog, redan efter en dag med julmat, och kalkon det älskar jag... så det var verkligen frossa som gällde. Tur att man rör på sig iform av längskidåkning, några utförsåk i backarna och promenader... och ett och annat pulkarace ;)























































Min pappa propsat på det här med julabesk! För några år sedan fick vi en flaska, och minnet från  den var inte särskilt bra. I år hade han gjort en ny, och jag kan inte direkt påstå att den var bättre. Det är verkligen rena rama "Medicinen" Passar helt enkelt inte mina smaklökar! Mannen min, var av annan åsikt... ;) Tycker ni om julabesk?


När man inte är hemma, har man kanske inte möjlighet att ta med allt man skulle vilja ha med för att skapa den där riktigt utsmyckade julen. Men en röd duk är åtminstone A och O, likaså granen. I år fick brorsan och Herr O äran att köpa in den, och det var en ynka liten stel och grovt nerfrusen gran de fick med till stugan. Men när den tinat upp, var det den mest exemplariska gran man kunde finna... Måste jag säga att det var två stola graninköpare som lätt poängterade detta hela veckan ;)





På Faster Majkens är det alltid lika mysigt att ta sig något gott att dricka framför brasan! Varm choklad med Minttu (pepparmintslikör) är en riktig höjdare!



















I julklapp fick mamma och pappa en Fondueafton. På toppen, vid snögubben, och dit tog vi oss med  bandvagn. Hur färden kändes beror nog på vem man frågar? Men upp kom vi, och ner hade vi oxå kommit , med eller utan bandvagn...;) Åh jösses vad gott det var! Helt klart värt att rekommendera ifall ni ska bege er till Lindvallen, och önskar något mysigt att hitta på! 


















1 kommentar:

  1. I Lindvallen lärde jag mig åka skidor för sisådär knappt 30 år sedan... Sedan dröjde det till i år innan jag åkte utför igen. Men nu är maken helt såld, så vem vet det kanske blir skidsemester. Ser ut som en mycket trevlig semester och jul i alla fall. Skönt med en aktiv semester och en massa frisk luft.

    SvaraRadera