torsdag 9 december 2010

Onsdagspastan med glöggdofter!

Torsdag och en pigg sådan! Jag får be om ursäkt för att onsdagspastan inte kom in igår...men jag slängde  mig i soffan kl 20 för att titta på när Jamie besökte Stockholm...men ögonen blev så tunga... så vips vaknade jag upp när slut-vinjetten började rullade... typiskt...;) Men jag hann se några minuter iallafall, och förstod att han var nöjd med Sverige och dess matkultur! ;) 


Men innan hade jag gjort onsdagspasta med kyckling och glögg...ursprungligen från Remsan, men som jag modifierat med lite grädde bara, vilket jag tyckte blev fantastiskt spännande i smaken. Kycklingen blev så mör, så mör! Det gillar jag! Det enda var att jag skulle planerat lite bättre och lagt den i marinaden tidigare... ;)men det gick bra ändå! 


Glöggmarinerad kyckling
4 pers.
500 g kycklingfilé
2 dl vinglögg
2 msk kinesisk soya
2 msk riven ingefära
2 vitlöksklyftor rivna
1 msk farinsocker
1 röd chili, strimlad/hackad
2 tsk salt
2 krm svartpeppar

1 dl grädde

Blanda alla ingredienser till marinaden och lägg tillsammans med kycklingen i dubbla plastpåsar över natten.
Sätt ugnen på 200°. Lägg kycklingen i en ugnsform och tillaga i ugnen i 20-30 minuter. När det är 10 minuter kvar, häll i en skvätt grädde, så blir det lite mer sås! Servera till rykande färsk pasta!

7 kommentarer:

  1. Innovativt med glöggmarinerad kyckling, det måste jag absolut komma ihåg :D

    Hos mig, www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights

    SvaraRadera
  2. Det var en trevlig tvist på receptet!
    Vår TV, eller rättare sagt parabol, stendog igår kväll... Jag hade så gärna velat kika på Jamie. Och halv 8 hos mig nu när de är på Öland. Men det blev tidig säng istället.

    SvaraRadera
  3. Vad spännande med glögg i maten, måste testas! Rolig idé med onsdagspasta. Kanske ska härmas lite ;-)

    SvaraRadera
  4. Glöggkycklingen tyckte jag lät så spännande och den provades igår. Mycket lyckat, kommer definitivt göra den igen!

    Anna

    SvaraRadera
  5. Låter jättegott! Men ska marinaden med i ugnsformen eller ej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja marinaden ska med i ugnen! Lycka till! Kram Gourmetmorsan

      Radera