måndag 21 mars 2011

Asiatiskt så det förslår... Fläskfilé Asian Style



















Jag börjar bli gammal...?!?! Man är det när man säger att tiden går så vansinnigt fort att man inte hinner med längre. Som liten tycker jag att alla tjatade om det jämt...Nu förstår jag! Jag har varit mammaledig i snart 1,5 år och vart har den tiden tagit vägen??? Nu har nedräkningen börjar inför kommande jobb, och jag är laddad till tusen...Det ska faktiskt bli riktigt, riktigt roligt Men jag har en lista som ska bokas av med saker som jag tänkt göra under tiden som jag varit mammaledig, och det är nog bara att inse att inte ens hälften kommer att bli gjorda... Men, men...jag tror att punkterna finns kvar...;) vad tror ni? Idag fick jag iallafall till ett besök i Ullared och fick fyllt på skåpen här hemma med diverse bra-ha-grejer, å så lite hink och spade och diverse trädgårdsleksaker för grabben... Så nu är vi rustade när våren kommer ;) Förra veckan bjöd vi svärmor och svärfar på FLÄSKFILÉ ASIAN STYLE, och jag ska erkänna att jag var lite nervös för svärfar, som har lite svårt när det vankas lite starkare mat. Men varför skulle jag oroa mig! Han åt med god aptit och lovordade rätten flera gånger. Jag ska tillägga att den inte ens var särskilt stark... bara mycket mycket god! Rätten kräver ju lite tid för marinering, men det är det helt klart värt! Jag hittade den hos Louises Spis.  Testa vet´ja´! ;)



Dubbelmarinerad Fläskfilé Asian Style
6-8 pers

Marinad 1
ca 1,2-1,5 kg fläskfilé
1 liter vatten
75 g salt
1 stor vitlöksolo (ca 4 vanliga klyftor)
1 tsk grovmalen svartpeppar
ca 3 cm ingefära
1 msk japansk soja
½ kruka koriander

Marinad 2
1 dl japanska soja
1msk sweetchilisås
1 tsk råsocker
½ tsk fisksås
ca ½-1 tsk sesamolja
saft från 1 pressad lime
1 stor pressad vitlöksklyfta

Att strö över till servering
3 skivade salladslökar
½ röd chili i tunna skivor
3 cm strimmlad ingefära
½ kruka hackad koriander
ca ½-1 dl krossade torrostade jordnötter
Gör så här: 
Sätt ugnen på 125 grader. Putsa filéerna fria från hinnor och överflödigt fett. Bryn dem i smör i en stekpanna. Krydda med salt ocg pepar runt om. Lägg över filéerna i en u

gnssäker form och stek dem färdiag i ugnen tills innertemperaturen när ca 65-70 grader (det tar ca 30-40 min).

Gör under tiden marinad 1. Häll vattnet i en kastrull och lägg i salt, soja, peppar, skalad samt skalad och skivad ingefära och vitlök. Koka upp och låt marinaden kallna.

Ta ut fläskfilén när den uppnått rätt innertemperatur. låt den svalna lite och lägg den sedan i marinaden. Tillsätt koriandern och låt det hela stå i kylskåp minst 12 timmar.

Serveringsdagen. Ta ut köttet och häll av marinad 1. Blanda samman samtliga ingredienser till marinad 2. Se till att allt socker löses upp och allt blandas väl.

Skiva köttet i tunna skivor och lägg upp det på serveringsfat. Ringla över marinad 2 och ställ köttet kallt ca 2 timmar. Strö över garintyren innan rätten serveras. Servera med jasminris eller nudlar. Jag kan rekommendera att göra Marinad 2 som dubbel sats, då den går åt som sås...




4 kommentarer:

  1. Oj oj, så gott! Helt i min smak, som du vet ;-)
    Sedan man fick barn går tiden ännu fortare. Man ser på dem och frågar sig hela tiden varför det måste gå så fort. Njut av "sista tiden". Men det är faktiskt så att när man jobbar igen så njuter man ännu mer av den tid man får med barnen.

    SvaraRadera
  2. Har ätit en dubbelmarinerat oxfilé som var ap-god! Detta låter som en perfekt vår/sommar rätt till buffé, picknick mm.... och lite asiatiska smaker gör det inte sämre..::)

    SvaraRadera
  3. Hallå Remsan!
    Jag kan faktiskt tro att det du säger stämmer. Då tar man mer tillvara på stunderna... och sätter guldkant på tiden tillsammans!

    SvaraRadera
  4. Åhhhh, vad kul att mitt recept gick hem! Alltid roligt att ens små experiment testas och uppskattas :-)

    SvaraRadera