söndag 6 mars 2011

Päronmoussetårta med After Eight!







































Då var det avklarat! Kalaset för att fira att man blivit ett år äldre! Tänkte att det kunde vara trevlig att köra på en söndagsmiddag för nära och kära! Så det blev kyckling, sås och potatis! Riktigt "bonnamiddag" som vi säger här i Halland;) Maten var sååå uppskattat... faten renskrapade, och ändå tyckte jag att jag tagit i! Men det är ju ett gott betyg ;) Ni hittar recepten, om ni klickar här! Till kaffet blev det en tårta med päronmousse och After Eightkräm som gick hem hos alla. Jag fick inspirationen hos Bakglädje, men gjorde om den lite...å resultatet blev som sagt strålande! Jag lovade ju er att berätta om min överraskningshelg, men det strular lite med bilderna, så ni får hålla er lite till...men imorgon loooooovar jag! Då ska jag även visa er vilka fina presenter jag fick oxå! 
Ha en härlig söndag! Nu väntar Solsidan...Någon mer som är helt besatt av detta program??? ;)


Tårta med päronmousse och After Eight kräm!


Världens bästa Sockerkaksbotten
10-12 bitar
5 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
Gör så här: Sätt ugnen på 175°C. Bröa en form med diametern 24 cm. Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör de försiktigt ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda i ca 40 min. Lår svalna i formen. Stjälp upp på ett galler och låt kallna. Skär sedan kakan i tre delar. Det första lagret fyller man med päronmousse, de andra lagret med After Eight kräm. Vispa grädde och bred runt tårtan. Spritsa en ring uppepå tårtan. Garnera med After Eight.



Det här receptet räcker till 1 lager i en normalstor tårta.
Päronmousse
1 lager
1,5 dl Kiviks päronkräm
2 msk marsanpulver
2 dl vispgrädde
10 droppar päronessens
2 konserverade päronhalvor
(grön pastafärg eller karamellfärg)
Gör så här:
Blanda päronkrämen med marsanpulver. Ha i päronessens och finhackade bitar av konserverade päron. Färga eventuellt med lite grön pastafärg eller karamellfärg. Vänd ner i vispad grädde.

After Eight-kräm
1 lager
3 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
50 g After eight (ca 6 st)
Gör så här:
Värm grädden i en kastrull så att den blir varm. Hacka chokladen och häll den varma grädden över chokladen. Rör om tills all choklad smält. Låt blandningen stå kallt i kylskåp minst två timmar tills den blivit ordentligt kall. Vispa till lagom tjock fyllning.

8 kommentarer:

  1. Så himla gott det både låter och ser ut!!!:)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker bättre om moussetårtor än gräddtårtor. Och det här låter jättegott!

    SvaraRadera
  3. Jag har varit så extremt sugen på att göra något med päron. Detta ser riktigt gott ut.

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott! Den här tårtan verkar toppen!

    SvaraRadera
  5. Vad gott! After eight är en stor-favorit, så himla gott; och ja - mint i övrigt!

    SvaraRadera
  6. Den här tårtan ser ju helt underbar god ut!

    SvaraRadera
  7. testade dessa fyllningar i tårtan i helgen blev mycket uppskattat

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag gett mig på att baka denna tårta men jag undrar lite om visprgrädden ska vara vispad 2 och 3 dl... eller är det 2 och 3 dl ovispadgrädde man ska ta o vispa.

    Jag har börjat baka den nu och ska bli kvar till ikväll då jag fyller år och firar nyårsafton samtidigt. Hade vart kul med ett snabbt svar annars blir de som de blir :)
    Måste nog springa o handla mer grädde...

    ps. Hoppas frågan inte är för korkad.

    SvaraRadera