torsdag 10 mars 2011

Kyckling med massa underbar parmesanost!







































Urk vilket väder vi har! Igår toksnöade det, idag snö och vind som bara viner runt knutarna. Antingen får man trotsa vädret, eller bara njuta av att hålla sig inomhus och bara mysa... Kan ni ana vilket jag tänker föredrag? ;) Det kanske blir läge för att baka någon smarrig kaka i eftermiddag... Får se hur det blir med det, men igår var det som vanligt onsdagspasta, och det blev kyckling med massa parmesan. En rätt som varit med innan på bloggen, men som är väl värd att  skrivas om igen! Har ni inte gjort den? Då rekommenderar jag det starkt att ni gör den. Varför inte redan ikväll? 


Parmesankyckling
4 personer
1 kg kycklingfilé
salt och peppar
100 gr riven parmesanost
3 dl grädde
10 st Pomamore tomater
1 msk kycklingfond
Färsk basilika till dekorering
Gör så här:
Stek kycklingfiléerna i stekpanna eller i ugnen och då tills de uppnåt 65-70°C.
Lögg de i en ugnfast form, och strö över riven parmesanost. Strimla tomaterna och lägg dem i formen. Blanda grädde och kycklingfonden, kan ev. krydda lite med salt och peppar. Smaka dig fram! Häll allt över kycklingen och in i ugnen på 225°C i 15 min eller tills det bubblar och blivit genom varmt. Garnera med färsk basilika innan servering. Servera med färsk pasta och en härligt god krispig sallad! Så här ni världens godaste pastarätt! 



Ridderheims Pomamore tomater är verkligen bara sååååå otroligt goda! 

10 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Pomamore tomater med basilika och parmesan låter mycket gott!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vill passa på att tacka för en fantastikt bra blogg. Har blivit lite av en rutin att ta en daglig koll på din blogg för att få inspiration till både kvällsmat och bjudningar. Ikväll skall jag ha tjejmiddag och jag kommer bjuda på den vita chokladmoussetårtan med passionsfrukt som jag hittat på din sida. Förberedde tårtan redan igår kväll och frös in den, hur lång upptiningstid tror du jag skall räkna med? Tack igen för alla goda rätter:)Mvh Charlotte

    SvaraRadera
  3. Hej Charlotte! Kul att du gillar bloggen och det är härligt med trogna följare :-) Tårtan tror jag behöver ett par timmar, så ta upp den framåt eftermiddag, så den säkert blir tinad! Tack igen för dina fina ord! De värmer! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  4. hejsan madde!!! du har en supermysig blogg som jag gärna kickar på titt som tätt!!! har idag gjort den berömda kladdkakan!! malin och jörgen har sagt att den är grymt god och det va den!! barnen gav den en 8 och en tia. vi gillar halv åtta hos mig här på buffel!! du borde va med!!!!! ha det så gott kramar ann

    SvaraRadera
  5. Hej Ann! Hahaha...det är fler som tycker att jag borde vara med, men jag funderar fortfarande :-) Kul att du kikar in och att du hittar massa gott att laga och baka! Betyg 8 av 10 var ju verkligen inte fel! Heja grabbarna! Ha det gott, så hoppas jag du gör fler avtryck framöver! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Den ser verkligen ut som världens godaste pasta :-)

    SvaraRadera
  7. klart du ska va med !! du är ju verkligen grym på det här med matlagning!! hoppas man får komma till er på cyckelfesten!!!!! kram ann

    SvaraRadera
  8. Parmesan är yummy! Tomaterna har jag aldrig testat men tack för tipset!

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

    SvaraRadera
  9. Ridderheims har jag fått upp ögonen för igen. Jag hade ett tag då jag inte klarade av det alls (troligtvis förätit mig) men nu har jag börjat provsmaka igen. Just dessa som du visar måste jag absolut kika efter, det låter sannerligen vrålgott!

    SvaraRadera
  10. Hej igen! Idag har vi testat din parmesankyckling och gud så gott det OXÅ vart=)
    Ridderheimstomaterna var supergoda till.
    Ville bara tacka för alla fina tips man får här på din härliga blogg.Är inne varje dag flera ggr per dag och kollar=)
    Ha en trevlig kväll.
    Kram Malin

    SvaraRadera