söndag 13 mars 2011

Med smak av sommaren...







































Oj, oj oj, vad en söndag går fort! Men här har det faktiskt hunnits med en del... Blev så sugen på kräm, och med en påse jordgubbar i frysen från i somras, fick det bli ett av projektet denna söndag! När man fotar blir ju inte alla bilder  riktigt som man tänkt sig ;) Helt plötsligt får man en liten assistent vid sin sida, som inte tänkt sig bilden som jag... ;)Men, men, den blev ju trots allt lite charmig ändå! Åh krämen blev förträffligt god... jag drömde mig bort några sekunder till en varm dag i juni, när grönskan är som bäst och jordgubbarna lyser röda i landen. Härligt! Nu längtar jag... Gör ni?


Jordgubbskräm med smak av lime och vanilj
1 stor skål
1 liter frysta jordgubbar
5 dl vatten
300 gr strösocker
1/2 vaniljstång, delad och urgröpt
1 pressad lime
Redning:
2 msk potatismjöl
4 msk vatten
Gör så här:
Lägg jordgubbarna i en stor kastrull. Tillsätt vatten och strösocker. Låt dem koka upp och koka i 10 minuter. Skumma av och mosa jordgubbarna efter hur mosig kräm man önskar. Smaka av med vaniljstång och lime. Blanda redningen, och häll i och låt det få ett uppkok, så den tjocknar.



5 kommentarer:

  1. Härlig bild!
    Och den där sommaren får gärna vara runt hörnet snart...

    SvaraRadera
  2. Sån söt lite knubbig hand som smög sig in :-) Jordgubbskräm får mig verkligen att längta till sommaren. I alla fall längtar jag till man kan stoppa undan vinterkläderna för gott...

    SvaraRadera
  3. Mmmmmm vad gott.Har precis gjort krämen som vi skulle ha imorgon,men den blevsååå gooood att familjen snart ätit upp allt redan.Fast de vart proppmätta efter middagen,ha!
    Tack för ett gott tips=)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Ja, jordgubbskräm gillas i alla åldrar!!:)

    SvaraRadera
  5. Jaa nu längtar vi efter sommaren. Inte klokt hur lite jordgubbar kan förflytta en i tid och rum.

    SvaraRadera