tisdag 23 februari 2010

Grillade hamburgare!

Efter att ha suttit inne och ätit en långfrukost, Linda och jag
och myst med våra små grabbar föll snön som sjutton utanför
fönstret. Inte kunde man tro att himlen skulle spricka upp
några minuter senare och ge oss massa sol som kunde
innebära grillning på altanen. Men sagt och gjort tog vi fram
grillen och hemmagjorda hamburgare. Helt perfekt
att ha i frysen, klara att lägga på grillen. Vilken lunch!
Trots all snöskottning och vagnar som man får dra genom
snömodden....konstaterade vi, att vi mammalediga inte
kunde ha det bättre.... :-)
Hemmagjorda hamburgare!
(ca 6 stycken 150 gr)

500-600 gr blandfärs
1 ägg
1/2 dl havregryn
1 msk potatismjöl
2-3 msk koncentrerad kalvfond
1 gul lök
1 nypa salt
2 krm svartpeppar
1 nypa socker

Blanda samman allt ingredienserna utom blandfärsen.
Kör löken i mixer så det blir som en puré. Blanda smeten
med blandfärsen. Forma till burgare ca 6 stycken och stek/grilla
på medelvärme. Önskar du inte tillaga de nu! Fryser du bara in
de färdigformade burgarna på plåt i frysen för att sedan ta
fram och lägga på grillen! Perfekt när man inte vill stå i köket
utan vistas ute i den underbara solen!


Pensla gärna burgarna med American
BBQ Sauce från Santa Maria. Ger burgarna
lite extra sting och god Hickory smak!

8 kommentarer:

  1. Ja det var verkligen en underbar dag!
    Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  2. Tackar för en fantastisk dag!!!!!
    Vi ses imorgon igen
    kram Linda

    SvaraRadera
  3. Hej, kom inte riktigt ihåg hur jag hittade till din blogg men jag tycker den är fantastisk! Jättefin layout, inspirerande recept och bilder. Toppen! Det är bara att börja laga! Jag jobbar i Varberg och har med mina två schnauzrar på jobbet så jag brukar rasta dem vid lunch i området där du bor, kände igen hustypen på en av bilderna =)Jag älskar mat i alla former och framförallt att frossa i recept, det är så kul! Ska kommentera så fort jag lagat från recept du lagt ut. Mvh/Lotta

    SvaraRadera
  4. Åh, vad mysigt!!! Jag är också mammaledig, men har haft långt ifrån en sån trevlig lunch idag :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Lotta!
    Kul att höra att du gillar bloggen! Vi kanske springer på varandra en dag när du rastar hundarna och jag är ute och går med barnvagnen :-)
    Tack för dina fina ord... de värmer verkligen!
    Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Hej Pernilla!

    Ibland blir inte luncherna som man tänkt sig! Men ibland kan man få till sådana här fullträffar och då går inget upp emot att vara hemma och ta hand om de små :-) Sköt om dig!
    Gourmetmorsan

    SvaraRadera