måndag 22 februari 2010

Kassler och kronärtskockspaj!


Idag blev det till att göra slag i saken och testa en
ny paj ur boken jag fick häromdagen. Mannen här
hemma hyser ingen jätte passion för pajer. Men
denna gick verkligen hem. Vilket måtte vara
ett gott betyg. Själv tyckte jag att smakerna med
kassler, kronärtskocka och pajskal med hasselnötter
smakade himmelskt. Ni måste faktiskt testa den!

Kassler och kronärtskockspaj!
4 personer

3 dl vetemjöl
125 gr smör/margarin
1 krm salt
1 msk kallt vatten
1 dl hasselnötter

300 gr kassler
1 burk kronärtskockshjärtan
100 gr färsk parmesanost

3 ägg
3 dl mjölk
salt och peppar

Gör så här:
Kör vetemjöl, smör, salt i en matberedare. Slåt på kallt vatten
och hasselnötterna och kör ytterligare några sekunder.
Hasselnätterna ska inte finfördelas för mycket. Tryck ut i pajform.
Ställ kallt i 30 min, därefter förgräddas pajskalet i 10 min på 225 °C.
Skär kasslern i tärningar, och låt kronärtskockan rinna av innan du
skär den i bitar. Riv parmesanosten grovt. Fördela kasslern,
kronärtskockan, parmesanosten i pajskalet.
Blanda äggen, mjölk och salt och peppar till en äggstanningen,
och häll den över fyllningen. Grädda i 30-40 min. Äggstaningen
ska ha stelnat nr pajen är färdig!

Serveras till en god sallad!

4 kommentarer:

  1. Kronärtskocka är det inte ofta jag äter så jag glömmer alltid av hur det smakar :) Detta ser verkligen kanon ut och det måste absolut testas en dag :)

    SvaraRadera
  2. Hej Helena.. å kul att du lämnade en kommentar. Det är alltid lika roligt att höra vilka som läser bloggen och det värmer med en kommentar då och då! Pajen är verkligen värd att testas! Lycka till!
    Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. Super duper god Madde! Jonte sa att det va en av dom godaste pajerna jag gjort...gott betyg:-) Hoppas ni mår bra! Kram kusin

    SvaraRadera
  4. Hej Pia!
    Kul att pajen fick sånt gott betyg! Vi tyckte själva den var toppen! Hoppas allt är fint och att magen växer!
    Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera