torsdag 18 februari 2010

Thai beef wok!

Den här rätten går inte av för hackor! Annars brukar
jag vara lite skeptisk till att göra Thai rätter hemma,
tycker det är svårt att få till den rätta smaken. Men
detta var verkligen hur gott som helst. Perfekt och
snabblagat! Så hann vi med att se skidskyttarna
tampas om OS-medaljerna... Fantastiskt härlig
torsdagskväll! Vad hittar ni på denna afton?

Thai beef wok
4 personer

250 gr ägg nudlar
2 strimlade rödlökar
100 gr strimlad vitkål
100 gr suger snaps
2 strimlade morötter
2+2 msk matolja
500 gr strimlad lövbiff
1 påse Ginger and lemongrass wok sauce (Santa Maria)
2 dl cashewnötter
3 msk Thai red curry pasta

Gör så här:
Tillaga nudlarna efter anvisning på förpackningen.
Kyl dem sedan i kallt vatten och låt stå.
Strimla grönsakerna.
Strimla köttet och bryn på hög värme.
tillsätt grönsakerna och låt woka i ett par minuter.
Grönsakerna ska vara krispiga. Rör ner woksåsen
och lägg i cashewnötterna.
Blanda olja och röd curry pasta. Stek nudlarna och häll över
oljan och currypastan. Rör om så det blandar sig. Blanda
nudlarna med köttet och grönsakerna.

Voila´ då var woken färdig! Visst gick det snabbt?

Köttet och grönsakerna innan de blandas med nudlarna


Wok sauce- Ginger och Lemongrass. Lovely!

3 kommentarer:

  1. Hej! Känner inte dig utan hamnade på din blogg av en slump när jag sökte efter recept! Vilken mysig blogg och tack för all inspiration. Jag kommer att vara en trogen läsare och prova många av dina goda recept!! /"matälskaren"

    SvaraRadera
  2. Hej Matälskaren!
    Va roligt att du tycker om bloggen och jag hoppas verkligen att jag kan ge mycket inspiration framöver! Ha det gott!

    Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. Så himla god gryta! Jag brukar också vara skeptisk mot "hemlagad" thaimat men detta var fantastiskt gott. Kram Jossan

    SvaraRadera