fredag 5 februari 2010

Kyckling i balsamvinäger marinad!

På torsdag är det ärtsoppa på lördag är det fest
men fredag är ändå den dagen som känns bäst
Ge mig då kyckling, det gillar jag mest
Kyckling på fredag, det enda jag vill ha
Kyckling på fredag, då mår man riktigt bra
Kyckling på fredag, vad var det jag sa?
Jag vill ha fredag idag..."

Åh det är ju fredag idag...härligt! Ikväll kommer
jag tillbringa kvällen hos svägerskan å vi ska ha
riktig mysfredag... laga lamm och hemmagjord
pasta å dricka vin! Tänkte ge er ett riktigt
smarrigt fredagsrecept på kyckling! Hoppas ni
kommer tycka om det, för det hör verkligen till
en av mina favoriter!


Porslin: Rikard Nilsson

Kycklingfilé i balsamvinäger marinad
8 kycklingfiléer
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
Marinaden:
1 dl olivolja
1 dl balsamvinäger
4 msk flytande honung
1 tsk gourmetsalt
1 krm svartpeppar
2 vitlöksklyftor
1 kruka färsk örtkryddor tex. timjan eller oregano.
(Funkar också bra med Findus frysta Italienska örtkryddor)
Gör så här:
Salta och peppra filéerna. Stek kycklingfiléerna i smör.
Blanda marinaden. Dela kycklingfiléerna på längden.
Lägg dem i marinaden. Låt de marineras några timmar.
Går perfekt att låta de ligga över natten.

Servera dem till en god sallad och potatisgratäng eller klyftpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar