onsdag 24 februari 2010

Onsdagpasta Lasagna med ett glas rött!


Min kusin gav mig tipset häromdagen. Fira onsdagen
med pasta och ett glas rött och njut även av vardagen.
Inte bara ha siktet inställt på helgen för att äta riktigt
gott! Det tog jag fasta på och gjorde denna onsdag
- Lasagne. En riktigt smarrig sådan!
Hittar ni på något extra för att lyxa lite mitt i veckan?

Lasagna alla Sardinien
4 portioner
400 gr pastaplattor
70 gr parmesanost
1 sats Ragù Tradizionale

Ragù Tradizionale (stor sats)
2 st morötter
75 gr rotselleri
1 st stor gul lök
2 dl olivolja
500 gr blandfärs
200 gr tomatpuré
1 tärning kycklingbuljong
3 dl vatten
0,5 msk salt
1 tsk svartpeppar
1 dl rött vin alt. vatten
200 gr körsbärstomater

Béchamelsås:
6 sl mjölk
100 gr smör
2 msk vetemjöl
1 krm salt
1 krm svartpeppar
Ev 1 krm muskotnöt riven

Gör så här:
Ragù Tradizionale:
Skala och dela morötterna och rotsellerin i 4 delar.
De ska kunna plockas bort senare.
Häll olivolja i kastrull och lägg i den hackade
löken och morötter och rotselleri.
Lägg i färsen och och låt den bli genomstekt.
Lägg i tomatpurén och kucklingbuljongtärning
och vatten. Sala och peppra och häll i rött vin.
Rör runt och låt sjuda på svag värme i 30-60 min.
Lyft ur morätterna och rotsellerin. Dela körsbärstomaterna
och lägg i, och låt koka nån minut.
Béchamelsås:
Smält smöret, vispa ner mjölet.
Tillsätt mjölken och salt och peppar och ev. muskot.
Låt puttra till en tjock konsistens.
Lasagna:
Häll lite av béchamelsås i en ugnfastform. Lägg på lasagneplattor
och varva med béchamelsås, köttfärs och lasagneplattor.
Avsluta med ett laget béchamelsås och strö över riven parmesanost.
Ställ in i ungnen i 25 minuter på 200 gr.

Servera med en härlig sallad och varför inte ett
glas rött en härlig onsdag som denna!

Ha en fortsatt mysigt onsdag, nu ska jag ta
mig en titt på "Halv åtta hos mig"!
En favorit bland veckans TV-program!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar