tisdag 2 februari 2010

Räk och laxburgare!

När jag var lite avskydde jag fisk, trots att min pappa är fiskare.
Tisdagar var dagen då det serverades fisk i matbespisningen.
Det var också dagen då jag vägrade gå till skolan. Det fanns
verkligen inget värre än när man blev tvingad att smaka på allt,
och man fick inte lämna bordet förrän man ätit upp... vem satt
kvar till sist varje tisdag tror ni? Har jag fått några men? Nej, nu
äter jag mer än gärna fisk...men det har också tagit många år,
innan jag insåg att det faktiskt är gott...riktigt gott dessutom.
Igår såg jag på Förkväll på TV4 och där lagades det räk och
laxburgare som jag föll för och testade idag...Ändrade lite
i receptet...och det blev ett par riktiga godingar!
De fick verkligen 10 poäng av oss, så de kommer vi verkligen
laga fler gånger! Här blev det inga rester kvar på tallriken inte...


Ha en go´kväll alla bloggläsare!
Själv ska jag ut och ta några tag med snöskyffeln,
här bara snön vräker ner!






Räk och laxburgare

800 g lax
300 g skalade räkor
1 kruka persilja
2 st citroner, skalet/saften av en
1 dl riven parmesanost
2 st röda chili
1 st rök paprika
1 st grön paprika

Limesås
2 dl creme fraiche
1 st lime
Salt

Granatsallad
1 st granat äpple, kärnorna
1 st rött äpple
1 st passionsfrukt
Smulad fetaost
0.5 st citron
2 dl machésallad
1 msk olivolja Cocktail tomater

Salladen tyckte vi kanske var i syrligaste laget, men byt ut den pressade citronen, mot balsamicokräm istället. Det kommer vi göra nästa gång!


1. Laxburgare
Hacka lax, räkor, paprika, chili fint och blanda väl tillsammans i en bunke. Går bra att mixa allt med en handmixer.

2. Forma till ca 8 burgare.

3. Steks i panna.

4. Limesås
Riv skalet av limen och pressa ner saften i creme fraichen.

5. Droppa över lite olivolja och salta efter smak. Låt dra i kylen 20 min.

6. Granatsallad
Kärna ur granatäpplet och lägg i en skål.

7. Tärna det röda äpplet och skrapa ur passionsfrukten och lägg i skålen med kärnorna.

8. Lägg machèsalladen på ett fat och strö över det övriga salladsingredienserna.

9. Pressa saften ur citronen och droppa över olivoljan.

Lycka till!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar