torsdag 21 oktober 2010

Äppelmos!







































Idag föll den första snön här i Varberg, och låg kanske på marken i en 1 timma... och man fick minsann uppleva vinterväder må jag säga! Det snöade nämligen inte lite, när det väl satte igång... Men nu är det som vanligt igen, och vad passar inte bättre än att tända sig en brasa och ställa sig och koka äppelmos och tänka tillbaka på den där underbara höstdagen när jag var ute och plockade äpplen... där ser man så snabbt årstider kan skifta. Vad det gäller äppelmos, älskar grabben det till gröten. Själv vet jag inte riktigt när jag ska äta det, men varför inte till  Allahelgona, då det är populärt till kalkon/gåsmiddagen, om jag nu får till en sådan i år ;) Brukar ni äta äppelmos, och så fall till vad?


Äppelmos
1 kilo skalade och tärnade äpplen i bitar
1/2 vaniljstång, ur gröpt
2 dl vatten (kanske mer, beroende på vad det är för äpplen)
1 dl socker
Gör så här:
Lägg äpplen, vatten och vaniljstång i en gryta och låt det småkoka tills äpplena kokat sönder. Ta bort från plattan och tillsätt sockret. Låt det koka upp en ytterligare gång under omrörning. Klart! Låt svalna!


Ikväll är det vinkväll med brudarna och det är Linda, som står för kvällens middag och vin. Det ska bli spännande att se vad hon har hittat på? Ska bli sååå mysigt att gå bort och njuta av något gott, för det kan jag lova att det blir. Vad det blir, får ni se imorgon... Ha en härlig torsdagskväll!



4 kommentarer:

  1. Usch jag hörde att ni fått snö i Halland, alldeles för tidigt! Men äpplemos är gott. Jag har också gjort en laddning i höst som ligger i frysen. Vår favorit är att ha det till fläskpannkaka och även vanliga pannkakor också är det jättegott i rulltårta.

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt med vinkväll!!
    Har en burk äppelmos i kylen som min mamma gjort. Har det på min frukost gröt ibland. Mums!!

    SvaraRadera
  3. Så himla gott !! :)

    Önskar dig en trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Jag har funderat på vad jag skall göra med alla äpplen jag fått ifrån landet, undra om jag inte skall spara detta recept... Tack :-)

    SvaraRadera