söndag 3 oktober 2010

Päronkyckling!







































Vad sägs om en rätt som går snabbt att göra och passar perfekt till lunch, middag eller om man ska ha bjudning. Som mannen här hemma sa: "Den är nästan för bra och för lyxig för att bara äta som en lördagslunch, den borde vi göra som onsdagspasta någon gång" och jag kan bara hålla med. Så den kommer med största sannolikhet att dyka upp på bordet när det vankas onsdag ;) 


Päronkyckling med sting
4 portioner
4 kycklingfiléer
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor
3 dl creme fraiche
3 dl grädde
1 hönsbuljongtärning
2 msk riven ingefära
2 tsk sambal oelek
2 päron
1 dl grovhackade valnötter
0,5 dl grovhackad färsk mynta


Gör så här: Dela kycklingen på längden. Salta och peppra och stek den tills den blir genomstekt. Skala och hacka vitlöken. Blanda vitlök, creme fraiche, grädde, ingefära, hönsbuljong, sambal oelek o en kastrull och låt koka upp. Slå såsen över kycklingen. Dela päronen och kärna ur. Är de mogna och mjuka kan man lägg de tillsammans med kycklingen direkt. Annars kan man steka de lätt, så det mjuknar. Strax innan servering tillsätt myntan och valnötter. Sedan är det bara att servera till ris, potatis, pasta eller vad man nu önskar! 


Så nu har ni söndagslunchen klar... ;)

9 kommentarer:

  1. MUMS, det MÅSTA jag bara prova!!! Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter! Ser att det är lite förändringar i layouten! snyggt!!

    SvaraRadera
  3. En rätt för vårt kök, helt klart!

    SvaraRadera
  4. Men oj, det där såg ju HUR GOTT UT som helst!!! *dregglar*

    Förresten, som matintresserad: kan du inte sända mig ditt allra bästa recept, som jag kan få prova på? Jag älskar verkligen att laga mat och helst hälsosam sådan - även om det ibland (alltså väldigt sällan) inkommer något halv-onyttigt sådant. Publicerar flera recept i min blogg varje vecka och så skriver jag för en hälsotidning på nätet :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Emma-Lou! Självklart ska du få mitt bästa recept, jag ska bara fundera ut vilket det kan vara... finns ju såååååå många. Men håll ut, så lovar jag det kommer ett... Ha det gott, så länge! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Ser jättegott och annorlunda ut med päron. Mums.

    SvaraRadera
  7. Ännu ett super gott recept! Tack gourmemorsan!
    // Linda

    SvaraRadera
  8. Verkar riktigt smaskigt. Tänkte testa detta ikväll, men vilket tillbehör skulle du rekommendera?
    // Stina

    SvaraRadera
  9. Hej Stina!
    Jag skulle helt klart göra pasta till... men det funkar faktiskt med det mesta! Lycka till! Gourmetmorsan

    SvaraRadera