tisdag 19 oktober 2010

Farmor Sigrids råglimpa!







































Min farmor var en riktigt höjdare på bakning. Det var alltfrån brödbak till kakor och tårtor. Så det kanske inte är så konstigt att man fått ett sånt här intresse, eftersom jag är uppvuxen att hennes huset låg bredvid vårt. Som barn sprang man nog lätt dit när det doftade, för när man bakar kan man ju knappast dölja doften, för det doftar ju alldeles underbart! Ett annat minne av hennes bak var hennes kakor som hon kallade "Höga berg", med snöflingor på (pärlsocker) ;). Men de ska jag göra en annan gång, så nu tillbaka till brödet. Ett rågbröd, som får riktigt hårda kanter, som smakar helt ljuvligt! Detta måste ni bara baka nästa gång regnet piskar mot rutan, och när det är färdiggräddat, krypa upp i soffan med en nygräddad macka med en kopp te... Det kallar jag mys  ;)


Farmor Sigrids råglimpa
1 näve mjöl
2 dl vatten
0,5 liter ljummet vatten
2 msk olja
1 kaffekopp sirap
1 tsk salt
1 liter rågsikt, kanske mer
1 paket jäst


Gör så här:
Sätt ugnen på 190°C.
Koka upp vatten och mjölet i en kastrull.
Smula jästen i bunke och tillsätt ljummet vatten (37°C) och lös upp jästen. Tillsätt olja, sirap,salt, det uppkokade vattnet och mjölet och så rågsikten till det blir en deg.
Låt jäsa under bakduk i 30 min.
Ta upp på mjölat bakbord och dela upp i tre limpor, som du lägger på bakplåt. Låt jäsa ytterligare till dubbel storlek. Nagga med gaffel ovanpå. Sedan in i ugnen på 190°C i 45 minuter.

4 kommentarer:

  1. Detta låter ju riktigt gott! Man kan aldrig ha för många brödrecept! Eller så föll jag dit på myset ;-)

    Gillar din profilbeskrivning "Min sambo får diska." Precis så är det hemma hos oss också! :-D

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt det ser ut. Jag hade också turen att bo granne med min "halv"farmor som barn. Det var perfekt att ha koll när man kunde få nybakt bröd eller när hennes middag var godare än mammas ;)

    SvaraRadera
  3. Vad gott! De här ska jag absolut baka! Jag har också fina minnen från min mormors bakning, hon tog hand om mig mycket när jag var liten, när pappa var till sjöss och mamma jobbade. Mormor är bäst! Hon är 91 nu och still going strong!

    SvaraRadera
  4. Hej Helena! De är verkligen underbart att fått ha sina mor- och farföräldrar nära. Nu lever man på underbara minnen! Kram

    SvaraRadera