onsdag 20 oktober 2010

Grekisk Moussaka!

Onsdag är ju = ONSDAGSPASTA, men då vi blev bjudna till svärmor och svärfar, fick vi avstå den idag. Fast eftersom de vet om våra rutiner med ett gott glas vin så här på onsdagen, bjöds det på vin och en smarrig köttfärspaj. Paj är faktiskt nåt  som jag länge varit sugen på...så det var en fullträff! Så att onsdagspastan fick ge vika gör ju faktiskt inte så mycket! Man tackar ju inte nej till att bli bortbjuden ;) Så det får bli nästa onsdag, men den som väntar på nåt gott... 


Till lunch gav jag mig i kast att laga en äkta grekisk Moussaka, som jag läste om i Alexandra Pascalidous kokbok. Min svärmor gör en fantastiskt Moussaka, fast falsk, kallar vi den, då den inte består av aubergin, som en äkta moussaka ska innehålla. Så nu tänkte jag testa, och den blev faktiskt inte så illa. Ett kul inslag är kanelen, som man misstänker ligger där lite på lur... Annars måste jag nog lyfta min svärmors moussaka till första plats, så den ska jag göra snart, och dela med mig av receptet. Men tills dess tycker jag faktiskt att ni ska testa denna, för den är helt klart värd en andra plats ;)


Moussaka
6 personer, rikligt
3 auberginer
1 kg potatis
Köttfärssås: 
1 dl olivolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
500 gr nötfärs
1,25 dl vitt vin
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 msk bladpersilja
2 krm muskot (går att utesluta)
2 krm kanel, kanske lite mer
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
ev. lite chili efter smak
2,5 sl riven ost
1/2 dl ströbröd
Bechamelsås med ost:
1,5 dl vetemjöl
3 msk rapsolja
9 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm muskot
2 dl riven ost
2 ägg
Gör så här:
Ta fram en stor ugnsfast form. Skär auberginen i 1 cm tjocka skivor. Blötlägg i saltat vatten, för att mildra den beska smaken och låta vätskan rinna av. Efter 20 min torkar du dem på hushållspapper. Skala och skiva potatisen tunt. Lägg den i botten på en ugnsfast form. Stek auberginen lätt. Sedan är det dags för köttfärssåsen. Värm oljan och hacka och fräs löken och vitlöken. Stek den tillsammans med köttfärsen och tillsätt den andra ingredienserna till köttfärsåsen. Låt puttra i 15 minuter på svag värme. Sedan gör ni ostsåsen. Vispa mjölet med rapsoljan. Häll mjölken i kastrull och låt den bli varm. Tillsätt mjölet som du vispat ut med rapsoljan, och låt de koka upp under omrörning i 2-3 min, tills du får en fin slät sås. Ta bort kastrullen och salta och peppra och tillsätt osten och äggen. Rör runt. 
Lägg köttfärsen över potatisen och därefter auberginen. Häll över ostsåsen och låt det täcka auberginen. Strö över mera ost och lite ströbröd, för att skapa en krispig yta. In i ugnen på 200°C i ca 45 minuter. Låt den gärna stå en stund innan servering. Passar utmärkt till en härlig sallad och varför inte lite tzatziki...


bon όρεξη

3 kommentarer:

  1. Mm moussaka är gott!! Håller med om att det är den lite kanelen som gör den till en riktig grekisk variant.

    SvaraRadera
  2. Oj, så gott!! Måste jag nog göra någon dag. Kanelen är ett måste. Kanel + köttfärs = sant!!

    SvaraRadera
  3. 10 There are many added benefits and features which can very much help you develop and generate desired traffic in your website.
    It's not as easy as the Internet marketing experts say that anyone can vlog, blog, write articles, blogs and the social media boosts without having to scroll. For the most part, there is another chance to get closer to search engine optimization, but missed a three-foot putt for bogey on No. With this in mind when you write your page description, as search engine ranking through the search engines.

    Here is my website ... search engine marketers

    SvaraRadera