onsdag 6 oktober 2010

Pasta Gnocchi med krabba!

Onsdagspasta was here! ...och denna gången blev det med lite annorlunda smaker än vad vi är vana vid, men jag tyckte det var jättegott... Med en tomatsås med sting som gifte sig med krabban, kunde det inte bli bättre... å så ett passande vin därtill... det kallar jag mys-ondag ;) 


Pasta Gnocchi med krabba! 
400 g gnocchi
340 g salladskrabba i burk eller
färskt vitt kött från krabbklor.
3 dl tomatsås all’Arrabbiata
75 g gul lök, hackad
1 msk bladpersilja, hackad
2 msk tomatpuré
1 msk fiskfond
2 dl vitt vin, torrt, alt. vitt
matlagningsvin
3 dl vispgrädde
2 msk smör


Gör så här: Smält smöret i en stekpanna. Stek löken tills den är mjuk och genomskinlig.
Lägg i tomatpuré, rör ihop. Häll på tomatsås, torrt vitt vin (alt matlagningsvin). Häll på grädde, salladskrabba och fiskfond. Koka upp på medelvärme, låt puttra tills såsen blivit krämig, cirka 7 minuter. Rör så att inte krabban fastnar i botten. Koka pastan enligt anvisningar på förackningen, vänd ner gnocchin i såsen och garnera med bladpersilja.





































Fritz Zimmer Riesling Spätlese Feinherb 2009 (nr 2124)
Fritz Zimmer är ett nytt vin som kom ut i oktober och rekommenderas till räkor och krabba. Kostar 89 kr. Passar perfekt oxå som sällskapsvin, och jag tycker det smakade förträffligt  gott, så det kommer jag definitiv att köpa igen...;)

Häromdagen fick jag hemlevererat färdigkokta krabbklor av pappa, och det må jag kalla lyxigt ;) har börjat så smått lära mig att äta det andra oxå på krabban... och ja, det går bättre och bättre... men det vita köttet i klorna är fortfarande det bästa... 

1 kommentar:

  1. Krabba är ju så gott!! Synd att man har en "gubbe" som är skaldjursallergiker ;( men jag får laga detta någon dag jag är gräsänka.

    SvaraRadera