måndag 18 oktober 2010

Seg och smarrig äppelpaj!





































Japp, då var mannen min hemma igen, och vad passa inte bättre än hemmagjorda köttbullar, sås och potatis, efter några dagar i "ris-landet". Fast det verkar faktiskt som att det inte äts så värst mycket ris ändå, när de är därborta. Men det var uppskattad rätt att bjuda på ändå, för jag tror nämligen att jag sitter inne på bästa köttbullsreceptet ever! ;) Vill ni göra goda köttbullarna, hittar ni receptet här!


Men den här pajen är oxå bara sååååå underbart god, så spring ut i köket och baka den, det är det enda jag säger  ;) En seg och lite knäckig paj som går ner i magen i ett nafs!


Seg och smarrig äppelpaj!
100 gr smält smör
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
5 msk cocosflingor
2 ägg
Äpplen, skalade i skurna i skivor
Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser. 
Häll upp i en pajform och tryck i äpplena. In i ugnen 175°C i 30 min. Ska vara döbakt  ;)Servera men vaniljsås eller vaniljglass... gärna ljummen! 


3 kommentarer:

  1. Efter att min man arbetat i Indonesien i långa perioder så åt vi nästan inget ris och nästan ingen kyckling. Pajen låter jättegod!

    SvaraRadera
  2. Konstigt det där, att man alltid längtar efter klassisk svensk mat när man varit utomlands en längre period...
    Äppelpaj är ju mumsfillibaba!!!:)

    SvaraRadera
  3. Precis vad jag behöver, ett riktigt bra äppelpaj recept!

    Allt gott, underbar blogg!

    SvaraRadera