tisdag 12 oktober 2010

Sjömansgryta, så gott!

Ibland är husmanskost bara det bästa. Idag blev jag så sugen på sjömansbiff, och kommer ihåg när man var liten och detta stod på bordet till inlagd gurka. Jag minns också att jag och brorsan åt som bara sjutton. Idag vid matbordet var brorsan utbytt mot min far, men samma upplevelse upprepades...vi åt som sjutton både han och jag å så lillgrabben, som troligtvis satte det överst på listan över bästa rätten hittills ;)


Sjömansbiff
4 personer
500 gr nötkött typ sjömansbiff alt. lövbiff
1 kg potatis
2 gula lökar
1 tsk torkad timjan
1 flaska mörk öl 33 cl.
2 dl vatten
1,5 msk kalvfond eller oxfond
1 dl hackad persilja
smör
salt och peppar
Gör så här:
Skala potatisen och skär dem i 1/2 cm tjocka skivor. Skala och skär löken i tunna skivor. Bryn löken, gyllenbrun. Ta upp löken, och stek köttet på båda sidor. 
Varva potatis, lök och kött i en gryta. Krydda mellan varven med salt, peppar och timjan. Blanda vatten med fonden, och häll över blandningen. Häll också på ölen. Låt det småkoka under lock i 45-60 min eller tills köttet känns mört och potatisen mjuka. Servera direkt ut grytan och garnera med hackad persilja!

5 kommentarer:

  1. Åhh ny bild, vilken fin bild på dig och en duktig fotograf. Bästa mattipssidan är denna, här kan man alltid gå in och bli inspirerad till dagen meny.
    Kramar Skåne - Mimmis

    SvaraRadera
  2. Håller med, det är så gott. Detta får det bli någon dag, handlade en storack med lövbiff idag.

    SvaraRadera
  3. Snubblade in på din blogg nær jag googlade efter lite recept och måste sæga WOW! Goda recept, underbara bilder och roliga små texter. Sedan ær det ju ænnu bættre att få tips om sin hemstad också, æven om jag nu inte bor dær længre. Hær kommer jag titta førbi många gånger!

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna! Kul med nya läsare! Hoppas du får mycket inspiration för köket :-) Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera