tisdag 5 oktober 2010

Äppeltider!







































Nu är det skördetid! På Göingagården, strax utanför Varberg har det tidigare varit en stor fruktodling. Idag är stora delar bebyggt av bostäder, men fortfarande finns några träd kvar. Idag var vi där och plockade lite äpplen, och det finns verkligen en mängd olika sorter. Med hem i korgen blev det Aroma och Ingmarie... så nu snurrar huvudet för fullt ska ni veta vad jag ska hitta på med dessa alster... Kanske kan ni hjälpa mig? Vad tycker ni är bäst att använda äpplen till?

Först ut, blir det i allafall en smarrig äppelkräm till lillgrabben, sedan får vi se vad det blir för gott till oss lite större...tipsa mig gärna som sagt  ;) 

Foto: Inger Hansson






5 kommentarer:

  1. Enkelt men SÅ GOTT! Skiva äpplen tunt lägg i en smord form strö på socker o kanel hacka mandel o strö på. In i ugnen 225 grader 20-25 minuter. KLART! En GLASSKLICK är ett måste till! Ha en bra tisdag!

    SvaraRadera
  2. Tack Stefan för ditt tips! Det ska testas...Låter mumsigt! Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bilder! Hemma hos oss går det litervis med äppelmos. Äppeldricka är också gott. Då gör jag på samma sätt som min rabarberdricka.

    SvaraRadera
  4. Äppelkaka högt och lågt. Mamma brukar vara snäll och göra äppelmos till min gröt:). Äppelkräm är barndom för mig. Mamma gjorde nog kräm på olika frukter en gång i veckan när vi var små. Frysen var alltid full. Så ett tips är att skiva äpple, lägga i påsar för att ha hela vintern.

    SvaraRadera
  5. Underbara höstbilder på goda små röda!

    SvaraRadera