tisdag 26 januari 2010

Idag blev det Risoni med Prosciutto till lunch!


Det gäller att finna lite nya lunchalternativ och idag
blev det Risoni med Proscuitto, gremolata och getost,
som jag lika gärna skulle kunna bjuda på när man får
gäster kom jag fram till. Jag är ju liksom väldigt svag
för italienskt, och det här var verkligen ett toppbetyg
från min sida! Hoppas ni tycker likadant!

Risoni med Proscuitto, gremolata
och getost
4 personer

1 liten gul lök
Smör att steka i
4 dl risoni (typ av pasta)
8 dl hänsbuljong
salt och nymald svartpeppar
100 gr smulad chevréost (getost)
Proscuitto, eller annan lufttorkad skinka

Gremolata
1 knippe bladpersilja eller vanlig persilja
2 msk rivet citronskal eller lite pressad citron
2 vitlöksklyftor, pressade
1 dl olivolja, funkar också med olivolja som
är smaksatt med citron
salt och peppar

Gremolatan är bara ett måste till rätten. Den gör
sätter verkligen pricken äver i:et.

Blanda alla ingredienserna till gremolatan. Låt vila några minuter.
Stek löken, tillsätt risonin och hälften av hönsbuljongen. Låt koka
sakta och under ständig omrörning. Späd med mer hönsbuljong.
Var nog med att pastan inte blir överkokt. Smaka va med salt och
peppar, vänd ner getosten och låte den smälta.
Lägg upp på fat och droppa över gremolatan. Servera med proscuitto
och sallad.

Sallad
Bland sallad
Tomater
Färska Nektariner
Någon härligt god vinäger, i mitt fall blev
det dadelbalsamvinäger.




3 kommentarer:

  1. Åh harre gud va gott det här va! Känns som det kan bli min nya paradrätt! ;-D Super enkelt och jätte härliga smaker! Tack för alla trevliga recept svägerskan min! =-) kramar

    SvaraRadera
  2. Det här låter sååå gott, men jag har en fråga angående gremolatan. Kör du den i mixer, eller blandar man bara samman allt som du skriver? Finhackar man persiljan först så att man inte behöver mixer kanske? Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  3. Hej Lina!
    Jag brukar inte köra den med mixern, utan finhacka persiljan, pressa vitlöken, riva citronen och blanda med övriga ingredienser. Använda mixern känns lite onädigt. Det går fort ändå :-) Kram å lycka till! Gourmetmorsan

    SvaraRadera