torsdag 7 januari 2010

Semelpremiär!


Jag är inte så jätteförtjust i semlor faktiskt, men
när det kommer hem till dörren kan jag faktiskt
inte motstå. Så nu har man gjort Semelpremiären oxå!
...oj ja grädden fastnade i hela ansiktet... Själv startar
jag med locket... Hur äter ni era semlor?

Jag tänkte dela med mig av ett grymt recept på semelbullar
ifall andan faller på för bak, nu när snön bara faller ner, och
det kan vara mysigt att hålla sig inne och baka! Ska tilläggas
att det är ett lite sundare recept, om nu semlor kan vara
sunda:-)

Dinkelsemlor ca 16 st

50 gr jäst
3 dl havremjölk eller sojamjölk
7 dl siktat dinkelmjöl
1 dl fullkornsmöl av dinkel
honung
1 tsk stötta kardemummakärnor
75 gr smör
1 ägg + 1 ägg till pensling

Gör så här:
Lår msöret bli rumsvarmt. Värm havremjölken till 37°C.
Lös jästen i mjölken.
Tillsätt mjölet, lite i taget.
Vispa upp ägget i en kopp.
Häll i flytande honung, klicka i smöret och rör ner ägget.
Degen ska bli något lösare än vanlig vetedeg, men ortfarande lite kladdig.
Arbeta degen i 5 minuter. Jäs i ca 30 minuter.

Stjälp upp degen på bakbord. Dela den i 2 delar.
Dela varje rulle i 8 bitar. Rulla runda bullar. Lägg på plåt.
Låt jäsa i 30 minuter.Värm ugnen till 250°C. Vispa upp ägg
i en kopp. Pensla bullarna med ägget. Sänk värmen till 225°C.
Grädda i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna på galler.

Gröp ur lite av innehåller och blanda med mandelmassa och
vispad grädde. Bred en liten klick på varje bulle. Spritsa grädde
på fyllningen. Lägg på locket, och sikta över florsocker.



1 kommentar: