tisdag 21 september 2010

Asiatiskt igen å igen å igen...


Jag tror att nudlar för asiater är som potatis för oss
skandinaver. I och med nudlarnas intågande i övriga
världen, lagar vi nudlar som aldrig förr... vilket jag
gillar!
;-)
Det finns ju hur mycket olika rätter som
helst att kombinera med nudlar.
Ikväll blev det Laksa, en nudelsoppa eller gryta om jag får
välja. Den har sitt ursprung hos Peranafolket, ättlingar till
de kineser som invandrade till bland annat Malaysia och
Singapore på 1600-talet. Här hemma gillade vi rätten skarpt
den slog många asiatiska rätter vi lagat tidigare. Hoppas du
också ger dig i kast med att testa rätten...det är lätt! Bara att
hacka alla ingredienserna och ha allt förberett sedan är det bara
att woka på... och strax efter är det färdigt! Visst låter det bra?

Laksa med kyckling och nudlar
2 personer

2 röda chili
2 citrongräs (endast den vita delen)
1/2 gul lök
2 kycklingfiléer
Olja att woka i
2 msk färsk riven ingefära
0,5 msk gurkmeja (för den underbara färgen)
4 dl hönsbuljong
4 dl kokosmjölk
250 gr nudlar
2 msk färskpressad limesaft (ca 1 lime)
2 msk fisksås
1 kruka mynta
1 kruka koriander
1/2 röd lök
10 sugersnaps
1 dl cashewnötter

Gör så här:
Hacka och kärna ur chilin. Krossa citrongräset och
strimla det fint. Skala och hacka löken.
Skär kycklingen i strimlor.
Värm oljan i woken eller kastrull. Fräs chilin, citrongräs,
lök, ingefära och gurkmeja i ca 1 minut.
Häll på biljong och kokosmjölk. Låt det koka upp.
Tillsätt kycklingen och låt den sjuda tills den är genomkokt,
ca 5 minuter. Koka nudlar enligt förpackningen.
Häll av vattnet, och fördela i soppskålar eller djupa tallrikar.
Tillsätt limesaften och fisksåsen i woken. Tillsätt de färska örterna,
spara lite koriander till garnering. Fördela kycklingen över nudlarna,
och slå på rikligt med sås. Garnera med skivad röd lök,
strimlade sugersnaps och cashewnötter. Toppa med färsk koriander!

Sedan är det bara att slå sig ner och njuta...
;-)

Imorgon är det ONSDAGSPASTA... och jag ska redan
nu ge er
försmak på vad som komma skall imorgon!
Vad sägs om färsk pasta med fyllning, färskost, parmesan,
pancetta, färsk basilika och pomamore....?
Åh jag längtar redan
;-) Ha en fortsatt härligt tisdagskväll
alla underbara bloggläsare!

9 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket gott du har - varje dag! Jag giller din blogg vääldigt mycket!!
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad mycket gott du har på din blogg. Jag gillar den väldigt mycket. Ha en bra kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen som nåt för oss, massa goda smaker, det kan inte bli annat än gott!

    SvaraRadera
  4. mynta och koriander i kombo låter intressant! Nästan allt finns hemma till en wok så får nog bli det snarast!!!

    SvaraRadera
  5. Hej Pinglan!
    Åh tack för din kommentar! Den värmer verkligen! Jag blir sååååå glad! Kram till dig! Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Ser jättegott ut. Måste testas någon dag. Nu väntar vi med spänning på din onsdagspasta ;)

    SvaraRadera
  7. Asiatisk mat är ju såå god, tack för bra inspiration!

    SvaraRadera
  8. Ja, men det är ju så ruggigt gott med asiatiskt! Attans att jag har så långt till dig, eller tur för dig kanske... Hade bjudit in mig själv varje dag annars :-)

    SvaraRadera
  9. Mums vad gott! Jag älskar nudlar och asiatiskt. Det här receptet ska vi testa minsann :-)

    SvaraRadera